Gazdaság

Többet ésszel! Így tudnak gyorsan sok ügyfelet szerezni az induló vállalkozások

/ 2017.12.15., péntek 14:00 /
Többet ésszel! Így tudnak gyorsan sok ügyfelet szerezni az induló vállalkozások

A startupvilágban az a siker kulcsa, hogy gyorsan sok ügyfelet szerezzünk, de nem nagy hirdetési büdzsével, hanem okos trükkökkel. Ilyenekből kapott ízelítőt a Telenor által felkarolt három startup és lapunk.

A legtöbb internetező ma már rutinszerűen tárolja adatait a felhőben, de ez nem volt mindig így. Hét éve a technológia már adott volt, ám a legtöbben még nem ismerték. Az első szereplő, amelynek felhőtárhelyét tömegesen kezdték használni, nem a Google, az Apple, a Microsoft volt, hanem egy induló cég. Hirdetésre nem akartak sokat költeni, de támadt egy ötletük. Felajánlották felhasználóiknak, hogy öt gigabájt ingyenes tárhelyükhöz további gigabájtokat kapnak, ha meghívják ismerőseiket az oldalra. És meghívták: 15 hónap alatt táboruk százezerről négymillióra nőtt. A céget Dropboxnak hívták, ma 500 millió ember használja tárhelyüket, a cég értéke tízmilliárd dollár.

A trükk ma úgy él a startupvilág emlékezetében, mint a „growth hacking” első iskolapéldája. A kifejezést a Dropbox marketingvezetője, Sean Ellis alkotta meg. Az amerikai szakember egy ideig Budapesten dolgozott, és a magyar származású barátjával, Patrick Vlaskovits-csal folytatott beszélgetés során kristályosodott ki benne, hogy az induló technológiai cégek életében a gyors növekedés a legfontosabb sikertényező. Minderről Törökbálinton, a Telenor Házban hallottunk, ahol lapunk csatlakozhatott a mobilcég Accelerate programja keretében felkarolt startupokhoz a növekedési praktikákba bepillantást adó műhelyfoglalkozáson.

Farkas Zsolt, a 7 Digits online marketingügynökség vezetője további tanulságos eseteket mutatott be előadásában. Az Airbnb nagy dobása például az volt, hogy kiskaput talált a legnagyobb amerikai apróhirdető oldal, a Craigslist kódjában, és szálláshelyeit azonnal, automatikusan feltöltötte a népszerű felületre. A Twitter csillaga akkor ívelt fel, amikor bevezették, hogy a regisztráció során az új felhasználó 5-10 profilt is követhet, hírfolyamuk így rögtön mozgalmassá vált. A LinkedIn üzleti közösségi hálózat pedig azzal robbant be, hogy a felhasználói profilok webcímében benne van a személy neve, így a találati lista elején jelenik meg, ha valaki rákeres az illetőre a Google-ben.

Nincs csodafegyver

Ám mielőtt a fiatal vállalkozók elkezdhették volna törni a fejüket, mi lesz az ő csodafegyverük, Farkas Zsolt lehűtötte a kedélyeket: a growth hacking nem csodafegyver, hanem a próba-szerencse módszer türelmes alkalmazásának eredménye. Alapja a sok tesztelés, melynek során kiderül, hogy állhat növekedési pályára a cég – ha a Dropbox vagy más példáját másolja, csalódni fog.

Van persze néhány általános alapelv. Az egyik az elköteleződés érzésének erősítése. Megfigyelték: az olvasók már akkor is többször osztanak meg egy cikket, ha egy egyszerű igen–nem szavazást építenek bele. Tanulságos volt annak a kocsmának az esete is, ahol nem a legolcsóbb sör árát tették a sor tetejére, hanem a legdrágábbat. Míg az emelkedő sorrend láttán a vevő úgy érzi, egyre többet költ, csökkenő sorrendnél úgy, hogy egyre többet veszít a minőségből, ahogy lefelé halad az itallapon.

A javak szűkösségét szintén hatásos felhasználni pszichológiai fegyverként. Nem véletlen, hogy a szálláshelyfoglaló oldalak – például a Booking.com – próbálják azt az érzetet kelteni, hogy azonnal le kell csapnunk egy szobára az oldalon keresztül. Látjuk, hogy egyszerre hányan böngészik egy-egy hotel ajánlatait, felvillan a felirat, ha épp lefoglaltak egy szállást, olvassuk, hogy már nagyon kevés szabad szoba maradt – mindezt azért, hogy mihamarabb költésre bírják a felhasználót.

„Nálunk az első growth hack az volt, hogy eladtunk egy terméket, ami még nem létezett” – árulta el a műhely egy másik előadója, Simán Kristóf. StatzUp nevű cége a fantáziafutball népszerűségét lovagolja meg. Az Amerikából indult játék lényege, hogy álomcsapatot válogatunk össze egy-egy sportliga játékosaiból, pontszámunk az adott játékosoknak a valódi bajnokságban nyújtott teljesítményétől függ. Első vevőjük a Magyar Labdarúgó Szövetség volt 2013-ban: az NB I hivatalos fantáziafutball-játékát rendelte meg, amire a fiatal csapat habozás nélkül rábólintott, majd alig három hónap alatt ki is fejlesztette.

Többet ésszel

Népszerűsége dacára a labdarúgó-szövetség 2015-ben megszüntette az NB I hivatalos fantáziajátékát, a StatzUp figyelme pedig a világpiac felé fordult. Bő egy év alatt közel másfél millió játékost toboroztak alig 11-15 millió forintos hirdetési büdzsével. Trükkjük az volt, hogy megnézték, egy-egy területen kik a népszerű futballisták, és mindenhol az őket ábrázoló fotóra hegyezték ki online hirdetéseiket. „A Szilícium-völgyben óriási a nyomás és a verseny, de rengeteg a pénz is. Ha azt állítom, hogy az appom átviszi a vizet az egyik folyóból a másikba, kapok rá tőkét. Amerikai versenytársunk 450 millió dollár tőkét gyűjtött, és 200 alkalmazottja volt, mi 13-an dolgoztunk a játékokon” – húzta alá a leleményesség fontosságát Simán Kristóf.

Kapcsolatok útján

A műhely harmadik előadója – egy innovatív fejvadászcég alapítója – a networking szerepét hangsúlyozta. Régi munkahelyén Kovács Pétertől gyakran megkérdezték, miért menti el minden, az adott állásra ki nem választott jelölt telefonszámát. Nos: így tudott egész Európára kiterjedő adatbázist felépíteni jó képességű emberekből. Cége, az IseeQ már nem is ad fel álláshirdetéseket, kontaktjai közül tud ajánlani embert ügyfeleinek. A piacot pedig az induláskor úgy térképezte fel, hogy létrehozta egy „Szabó János” nevű, mindenhez értő fiktív programozó Facebook-és LinkedIn-profilját, mire fejvadászok tucatja hívta fel ajánlatokkal.

Az előadók tanácsait három startup munkatársai hallgatták. A Family Finances családi pénzügyi, a Vimage fotókat mozgóképes effektekkel felturbózó appot fejleszt. Az Accelerate programba eredetileg a BeeTheBest oktatási szoftver mögött álló csapat került még be idén, de nem tudtak megegyezni a Telenorral a vállalat befektetésének feltételeiről, így helyüket a Photon nevű, fotósokat céges ügyfeleknek közvetítő oldal megálmodói vették át. A Family Finance és a Vimage esetében körvonalazódni látszott, mivel lehetne meghekkelni növekedésüket. Előbbi azt a tanácsot kapta, hogy bankokkal szövetkezve dobja piacra az appot, hiszen ők több millió potenciális ügyféllel bírnak, a Vimage-nél pedig az appal készített „cinemagráfok” Instagramon való megosztása jelentheti a kulcsot a vírusszerű terjedéshez.

Rosta

V. Nagy Viktória

Találkozunk 2016-ban!

Rangos díjat nyert a Heti Válasz újságírója

Élő Anita nyerte a Média a családért díjat. Lapunk munkatársa a Melyik nem kellett volna? című, Heti Válaszban megjelent cikkével érdemelte ki az elismerést, amelyet Lévai Anikótól vett át csütörtökön a Várkert Bazárban.

Összeomlott a kormánykommunikáció

A Bevándorlási és Menekültügyi Hivatal támogatást és segítséget nyújt az oltalmazott státuszt megszerző személyeknek annak érdekében, hogy minél hamarabb beilleszkedhessenek a magyar társadalomba.

Magyar történész kutatása a Batman és a Peter Pan rendezőinek új filmjei mögött

Négy hónapon belül két sikerfilm is landolt a mozikban, ami a II. világháború történetének elfelejtett mozzanatát, a Dinamó hadműveletet járja körül. Vajon aktuálisabb Dunkirk és Churchill híres „Harcolni fogunk!” beszéde most, mint bármikor az elmúlt hetven évben? Hogyan alakította a Hollywoodban befutott rendezők gondolkodását John Lukacs magyar történész? Részletes háttér a Heti Válasz január 18-i lapszámában!

Bereményi Géza: „Cseh Tamás azt hitte, besúgó vagyok”

Tegnap A jobbik részemet dúdolgattam – mondja Bereményi Géza, aki igazából magának írta a dalszövegeket. Január 21-én ő is ott lesz a Cseh Tamás 75. születésnapjára emlékező koncerten a MOMSportban. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.

Izraeli történészre figyel Orbán Viktor – tényleg átalakul az emberi faj?

Világszenzációk lettek, és állítólag Orán Viktor érdeklődését is felkeltették Yuval Noah Harari izraeli történész könyvei az emberiség múltjáról és jövőjéről. Legutóbbi műve szerint az emberi faj „szuperképességű”, illetve azzal nem rendelkező csoportokra válik szét. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Bővül a Heti Válasz!

Január 18-tól négy oldallal hosszabb lesz hetilapunk digitális kiadása. Az első Újhullám-rovatból kiderül, miért aggályosak a Disney világuralmi tervei, hogy miben előztük meg a haladó Nyugatot, és hogy melyik a kedvenc autós YouTube-csatornánk.

Mibe bukott bele az akasztós román miniszterelnök?

A székely zászló miatt akasztással fenyegetőző román kormányfő gyorsan megbukott, de a botrányos eset rávilágít: fokozódik a magyarellenes hangulatkeltés Romániában. És a „centenáriumi év” éppen csak elkezdődött. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.