Gazdaság

Magyarország: kátyúnagyhatalom

/ 2018.04.12., csütörtök 18:30 /
Magyarország: kátyúnagyhatalom

Miközben ezermilliárdokból épülnek az új sztrádák, a meglévő úthálózat az utóbbi években egyre csak pusztult, ami hatalmas gazdasági és társadalmi károkat okoz. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

A 32 ezer kilométeres országos közúthálózaton a burkolat állapota a hálózat 53,4 százalékán az ötfokozatú skála legalját jelentő rossz minősítést kapta, 11,1 százalék pedig a nem megfelelő besorolást. Az ebbe a két kategóriába tartozó utakra azt mondják a szakemberek, hogy tönkrementek, az alapoktól újra kellene építeni őket. Tűrhető minősítést 17,9 százalék kapott, megfelelőt 5,5, jót pedig 10,5. A fennmaradó 1,6 százalékot nem mérték fel, vagy egyéb okból nincs rá adat.

Tavaly és tavalyelőtt összesen csak 667 kilométer közutat újítottak fel. Mennyi kellene? „Az utakat 10 éves időtartamra tervezik. A 10 év lejárta után felújításra lenne szükség” – írja a Magyar Közút a kátyúzással kapcsolatos kérdéseknek szentelt oldalán. Ez alapján könnyű kiszámolni, hogy évente 3200 kilométeren kellene elvégezni a munkát.

A Közlekedéstudományi Intézet korábban kimutatta, hogy a balesetek helyszínén a nyomvályú sok esetben mélyebb, a (kerekek megcsúszása ellen szolgáló) mikroérdesség pedig mindig rosszabb volt, mint az úthálózat egészének átlaga. Statisztikailag igazolták tehát az összefüggést az út állapota és a balesetek bekövetkezése között. Vagyis nemcsak gazdasági, hanem sérülésekben, emberéletekben mérhető árat is fizet az ország a rossz utakért.

 

 

 

 

További részletek az április 12-i Heti Válaszban. Lapunk elektronikus formában a Digitalstandon is kapható.

Rosta

Dévényi István

Találkozunk 2016-ban!

Új kormány – oktatáspolitikai fordulat jön?

Ha valóban a jegybanki ajánlások alapján kezd bele a kormány a versenyképesség javításába, akkor az oktatásban át kell állítani a váltókat. Részletes háttér a Heti Válaszban.

Miért fideszes a falu? – A választási adatok mögé néztünk

A kormánypárt elsősorban falun mozgósított, a községekben élők szavazataival nyerte meg a választásokat – hallhattuk az elmúlt napokban. De tényleg igaz ez? Miként húzhatták be a romák tömegeinek voksait is? Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Mihez kezd a Fidesz a Budapest nevű ellenzéki szigettel?

A választás nyilvánvalóvá tette: a Fidesz messze nem olyan népszerű a fővárosban, mint az ország többi részén. Újra napirendre kerülhet az önkormányzati rendszer átalakításának kérdése, de a kormány számára tökéletes megoldás nem látszik. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.