valasz.hu/reflektor/tulszeretett-kedvenceink-72434

http://valasz.hu/reflektor/tulszeretett-kedvenceink-72434

Óvakodj a hamisítóktól!

/ 2014.07.02., szerda 16:55 /

Az Európa Kiadó Shakespeare születésének 450. évfordulójára időzítette Arthur Phillips 2011-ben Amerikában az év regénye címet elnyerő könyvének magyar premierjét.

Az Arthur tragédiája – Tótfalusi István kiváló fordításában – nyilván így is, úgy is napvilágot látott volna, hiszen a főként budapesti élményekből építkező, a rendszerváltozás idején játszódó Prága (2003), aztán Az egyiptológus (2005) és az Angelica (2008) a kortárs amerikai irodalom egyik legvonzóbb írójává avatták a most 45 esztendős szerzőt. De mikor is hirdessen meg egy kiadó egy ismeretlen Shakespeare-drámát, ha nem abban az évben, amikor mindenki Shakespeare-ről beszél?

Hogy a dolog kicsit bonyolultabb legyen: a Henrikek, Richárdok sorába illeszkedő Arthur tragédiája a könyv alig harmadát teszi ki, a hozzá írt előszó – Arthur Phillips remek regénye – az igazán hangsúlyos. Itt meséli el az író Arthur tragédiájának, a családi örökség legbecsesebb darabjának a történetét. Az apa notórius hamisító, legyen szó festményről, okiratról, bármiről. Persze mindig lebukik, így több időt tölt börtönben, mint családja körében. Ha éppen otthon van, Shakespeare-t szaval imádott lányának. Arthurból, a fiából csodák csodájára író lesz, mégpedig a híres Random House kiadóvállalat szerzője. Az apa ráhagyja az általa őrzött ismeretlen Shakespeare-kéziratot. Adassa ki, álljon talpra a honoráriumból a család. De mi van, ha a kézirat hamisítvány, ha megint csak az apa csínytevéséről van szó? Arthur a Random House segítségével a szülői házba hívja a világ legnevesebb Shakespeare-kutatóit, akik hónapokon keresztül vizsgálják a darabot, s többségük arra hajlik, hogy bizony eredeti munkával van dolguk. Arthurt azonban a tudósi érvek sem győzik meg maradéktalanul, vissza akar lépni a megjelentetéstől, de a kiadó hajthatatlan, csupán annyit enged, hogy előszó szülessen a drámához. Az előszóból regény kerekedik: apa-fia dráma, rendhagyó szerelmi történet, krimi, pompás figurákkal, izgalmas, egyszerre mulatságos és szívszorító helyzetekkel. A történetmesélés közben a fiatal író az esztétika alapvető kérdését is felteszi: fokmérője-e a műveknek az eredetiség? Ad abszurdum: lehet-e tökéletes Shakespeare-darabot írni napjainkban? Halálos bűn-e a hamisítás?

Arthur Phillips posztmodern szerző, aki minden kérdést nyitva hagy. Az olvasóra bízza azt is, kinek a műve az Arthur tragédiája.

Arthur Phillips: Arthur tragédiája
EURÓPA, BUDAPEST, 2014, 3990 Ft

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Ezért viszik el Nagy Imre szobrát a Kossuth tér mellől

Immár biztos: elviszik a Nagy Imre-szobrot a Kossuth tér közvetlen szomszédságából, helyére valószínűleg a Nemzeti Vértanúk emlékműve kerül. Miért mondja az általunk megkérdezett történész, hogy a „Nagy Imre-kultusz” elleni hadjárat legalább egy évtizeddel elkésett? Megéri-e visszaállítani a Vértanúk terének 1945 előtti állapotát? Részletes háttér a július 18-i, digitális Heti Válaszban!

Így profitálna Macron a világbajnoki címből

Franciaország a világbajnoki diadal mámorában úszik, s az egy éve hivatalba lépett Emmanuel Macron államfő igyekszik a vezérszurkoló mezét magára ölteni. Kérdés, hogy az eddig ügyesen alakított szerep felváltja-e a hozzá mind jobban tapadó „gazdagok elnöke” képet. Részletes háttér a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Mi legyen a hajléktalanokkal? Válaszol a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke

Októberből törvény tiltja, hogy a hajléktalanok életvitelszerűen közterületen tartózkodjanak. Egy magát kereszténynek valló kormány bilincsben vezetteti el a legszegényebbeket? De működhetnek-e hajléktalanszállóként az aluljárók? Vecsei Miklóst, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnökét dilemmáinkkal szembesítettük. A teljes nagyinterjú a digitális Heti Válasz legfrissebb számában olvasható.

Hatékony oktatási-nevelési stratégia a cirkuszban

A Fővárosi Nagycirkusz előadásait, valamint különböző programjait látva egyre inkább bebizonyosodik, hogy a cirkusz közösségeket tud megszólítani, gondolkodásra, beszélgetésekre, vitákra sarkalló tartalmakat képes közvetíteni.