Térélmény szemüveg nélkül

/ 2011.02.03., csütörtök 11:14 /

Szemüveg nélküli 3D technológiával kápráztatta el a legnagyobb szórakoztatóelektronikai vásár látogatóit egy magyar cég. Az iPONT International Kft. amerikai sportcsatornákkal és az LG tv-gyártó részlegével is ígéretes tárgyalásokat kezdett Las Vegasban.

Ha a golyóstoll, a hidrogénbomba és a Rubik-kocka nem lett volna elég, itt a következő nagy durranás Magyarországról - kommentálta az iPONT Kft. Las Vegasban bemutatott találmányát a CNET című informatikai portál olvasója. A január 6. és 9. között megrendezett szórakoztatóelektronikai vásár, a Consumer Electronics Show (CES) egyetlen magyar kiállítójára mások is felfigyeltek: az Avatart készítő 20th Century Fox filmstúdió képviselője például lélegzetelállítónak nevezte azt a technológiát, melynek köszönhetően szemüveg nélkül élvezhette a háromdimenziós sikerfilm képkockáit az iPONT standján kihelyezett képernyőn.

A 65 collos kijelzőt nem az iPONT készítette, hanem német partnere, a Tridelity. Az igazi újdonság azonban nem is a hardver, hanem a szoftver, a 12 fős szegedi fejlesztőcsapat által létrehozott algoritmus, amely valós időben átalakítja a szemüvegre készített, vagyis sztereoszkopikus 3D képet szemüveg nélkül élvezhetővé, azaz autosztereoszkopikussá. Hogy ez mennyire nem könnyű, az a CES-en is bebizonyosodott. Az iPONT mellett a Sony és a Toshiba is megpróbálkozott vele, de a PC World magazin szerint egyik japán nagyágyú megoldása sem produkálta azt a képmélységet az elsötétített demószobákban, amit a magyar cégé normál fényviszonyok között.

A nagy távol-keleti gyártók némelyike irigykedve vizslatta az iPONT standját, mások pedig partnert láttak a cégben. Korcsok Zoltán ügyvezető egy budapesti háttérbeszélgetésen elárulta: tárgyalásokat kezdtek az LG-vel, így van rá esély, hogy a koreai gyár olyan szemüveg nélküli 3D tévét gyártson, amely a magyar szoftvert tartalmazza. Felvették a kapcsolatot az HBO és a legnagyobb amerikai sportcsatorna, az ESPN képviselőivel is, hiszen egy bár vendégeitől aligha várható el, hogy szemüveget öltsenek, ha térhatásban akarnak élvezni egy sportközvetítést.

A program önállóan is kereskedelmi forgalomba kerülhet a 3D TV Boxnak elnevezett eszközbe építve, ehhez azonban tízmillió euró fölötti tőkebevonásra lenne szükség, hogy gazdaságos mennyiségben indulhasson a gyártás. Ez esetben bárki a televíziójához csatlakoztathatná a dobozt, és szemüveg nélkül nézhetné a háromdimenziós Blu-ray lemezeket, a YouTube térhatású videóit vagy a 3D digitális televízióadást, ahol már van ilyen. A technológia 85 százalékos készültségű, még előfordulnak képhibák, de a térélmény így is csaknem tökéletes, ha megfelelő szögből nézzük a képernyőt. A Tridelity kijelzőjét 120 fokos szögben akár több száz nézőpontból lehet nézni, így az egész család élvezheti. Két nézőpont között előfordulhat, hogy éppen vágóélet látunk, ahol nem alakul ki a térélmény, de kis mozgolódással, kísérletezéssel kikerülhetünk e holt térből.

A televíziózás mellett a technológia másik fő felhasználási területe a köztéri reklámozás. Az Out Of Home Media hazai ügynöksége három fővárosi plázában már kihelyezett 3D-reklámokat játszó monitorokat, melyekhez az iPONT biztosítja a technológiai hátteret, hatfős kreatív csapata pedig a reklámszpotokat. A cég évek óta készít térhatású médiatartalmakat, és Pásztor Andor, az iPONT technológiai igazgatója szerint az így felhalmozott tudás kulcsszerepet játszott a sikerükben.

A köztéri reklámokhoz szükséges technológia piacosításához már 3-5 millió euró is elegendő lenne, de az biztos, hogy a cégnek friss tőkére van szüksége. Az eddigi fejlesztésekhez két projektben 427 millió forintnyi EU-támogatást kapott az iPONT, most pedig kockázatitőkebefektetőket keresnek. Korcsok aláhúzta: egyelőre nem tervezik eladni az immár 50 főt foglalkoztató vállalkozást, céljuk hosszú távon térhatású sikertermékeket fejleszteni. "Fontosnak tartjuk, hogy a fejlesztések itthon folytatódjanak - közölte. - Nem piacként tekintünk az országra, hanem fejlesztőbázisként. A 3D komoly iparággá nőheti ki magát itthon. Sok jó ötlet van, amit érdemes felkarolni."

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.