Magyarok a piacon

Mi teszi az online sikert?

/ 2018.05.09., szerda 17:25 /

Visszavásárolta többségi tulajdonrészét multinacionális befektetőjétől az Extreme Digital. A cég ügyvezetője, Várkonyi Balázs szerint az online áruházat részben épp a bemutatóüzletek tették erőssé.

Az utóbbi években a Szentkirályitól a Fornettin át a Trigránitig számos magyar márka került külföldi tulajdonba – az Extreme Digitallal azonban épp a fordítottja történt, amikor nemrég kivásárolta dél-afrikai befektetőjét. Így is lehet?

Az elmúlt években kellően erőssé váltunk ahhoz, hogy ezt megtehessük, és várhatóan az előttünk álló időszakban sem szorulunk rá mások segítségére. De egy külföldi befektető bevonásában, esetleg teljes tulajdonosváltásban sem kell feltétlenül önfeladást vagy meghunyászkodást látni: az esetek többségében ez inkább lehetőség, mint kényszer.

Amikor befektetőjük, a Steinhoff-holding 2015-ben többségi tulajdont szerzett az Extreme Digitalban, az lehetőség volt vagy kényszer?

Az előbbi. Az Extreme Digital már akkor is Magyarország első számú online kereskedője volt, számos bemutatóüzlettel és 30 milliárd forintos nettó árbevétellel – nem szorultunk rá senkinek a halálos ölelésére. A befektetés elfogadása tudatos döntés volt, ami mindkét félnek előnyökkel járt. Minket hozzásegített külföldi piacokhoz, és növelte a terjeszkedésünk sebességét, ők pedig megismerhettek egy sikeres online kereskedelmi modellt, és átvehettek számukra értékes elemeket.

A Steinhoff időközben könyvelési botrányba keveredett. Ez nem érintette az irányítása alá került Extreme Digitalt?

Mi soha nem álltunk a többségi tulajdonos irányítása alatt, hiszen az Extreme Digital menedzsmentje végig változatlan maradt. Kaptunk tőkeemelést, és a partnereiken keresztül támogattak minket a növekedésben, de az üzletmenetre nem volt befolyásuk. A könyvelési botrány kirobbanása megváltoztatta a helyzetet, így most úgy látjuk, előnyösebb, ha a saját hírnevünket tartjuk szem előtt. Az Extreme Digital a kezdetektől nagy hangsúlyt fektetett a márkaépítésre; nem hagyhattuk, hogy ez a kép torzuljon.

A márka megóvása érdekében lemondanak a gyorsuló nemzetközi terjeszkedésről?

Nem kellett ilyen feltételeket mérlegelnünk, ugyanis a cég ma már egyedül is megáll a lábán. Korrekt piaci árat fizettünk az üzletrész visszavásárlásáért, de biztos vagyok benne, hogy megérte, hiszen stratégiánkat önállóan is teljesíteni tudjuk.

Ennyit változtak volna a körülmények az elmúlt két évben?

Rengeteget. Két év ezen a piacon hosszú idő. Mára letisztultak a térségbeli erőviszonyok, és láthatóvá váltak olyan csapdák, amelyekbe korábban belesétálhattunk volna. Jelenleg Magyarország mellett további hat országban vagyunk jelen, és Kelet-Közép-Európa öt legnagyobb online kereskedőcége közé tartozunk. Az elkövetkező két évben ez a pozíciónk várhatóan csak erősödni fog.

Miből következik ez?

Ismerjük a versenytársainkat, és jól látható, honnan származnak az ötleteik. Az Extreme Digital meghatározó tényező ebben a régióban. Nem véletlen, hogy mióta visszavásároltuk a cég többségi tulajdonrészét, óriási hullámzás indult a piacon. Rengeteg befektetői megkeresést kapunk, sokan szeretnének beszállni a cégbe. Olyan szerencsés helyzetben vagyunk, hogy mind a tőke, mind a szükséges forgóeszköz rendelkezésünkre áll, így nem kell kapkodnunk. Ha olyan ajánlatot kapunk, ami beleillik az elképzeléseinkbe, élünk vele. Ha nem, akkor a saját erőnkből fogjuk elérni a céljainkat.

Hogyan vált ilyen erőssé a cégük?

Több olyan döntést is ki tudnék emelni a cég eddigi életéből, ami ma már fontos vízválasztónak látszik. Alig voltunk ötévesek, amikor bevezettünk egy olyan ügyviteli rendszert, amely a miénknél jóval nagyobb szervezetekre lett kitalálva, viszont ennek köszönhetően sokkal koordináltabbá vált a működésünk. Ilyen pillanat volt az is, amikor eldöntöttük, hogy a korábbi „two-men show” helyett profi szakemberekből álló menedzsmentre bízzuk a cég irányítását. Az átszervezést olyan sikeresen tudtuk megoldani, hogy nem lassult a döntéshozatal; egy 35 milliárd forintos céghez képest villámgyorsan reagálunk az új helyzetekre.

Alapításuk óta a bemutatóüzletek száma is szépen gyarapodott.

Ma már 17 van belőlük. Talán az üzletnyitás volt az első igazán mérföldkőnek tekinthető döntésünk. Az elsőt 2004-ben indítottuk, és ez nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy Magyarország első számú online áruházává válhattunk.

Nem ellentmondás ez? Attól lettek sikeres webáruház, hogy üzletet nyitottak?

Az előző évtized első felében a piac még nem volt felkészülve arra, hogy minden támpont nélkül elterjedhessen az online vásárlás. Szükség volt a bemutatóüzletekre, hogy a vásárlók megnézzék, kézbe vegyék a termékeket. A pozitív élmények hatására alakult ki a bizalom a webshopokkal szemben is; ma már a vásárlásaink 90 százalékát online indítják. Az okostelefonok elterjedése újabb fordulópontot hozott, egyre gyakoribb, hogy vevőink a mindennapi közlekedésük során, útközben intézik a vásárlást. A városban ingázva sokszor praktikusabb beugrani az épp útba eső bemutatóüzletbe, és ott átvenni a terméket, mint házhoz szállítást kérni. Ez a trend is a malmunkra hajtja majd a vizet.

Várkonyi Balázs
1979-ben született Budapesten. • A Műegyetemen szerzett diplomát műszaki menedzserként. • 2001-ben alapította az Extreme Digitalt üzlettársával, Kelemen Gyulával. • 2007-ben az Ernst and Young az év üzletemberének választotta.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Elbűvölő Sanghaj Budapesten

A kínai csomózással és a bársonyhímzéssel is megismerkedhetnek az Elbűvölő Sanghaj programsorozat látogatói egy hétig. Fotó, festmény, design.

Ugyanúgy?

„Ahogy ma az állam már a Nemzeti Kommunikációs Hivatalon keresztül költséghatékony módon kezeli az állami hirdetéseket, ugyanúgy központosítani lehetne a kulturális mecenatúrára fordított pénzeszközöket”, nyilatkozta Szakács Árpád a Figyelőnek. A Médiaworks főszerkesztője a Magyar Időkben indított sorozatával a kulturális mecenatúrát, annak visszásságait vette célba, kritizálva, mi több, támadva a baloldali gondolatok előtt teret nyitó állami intézményvezetőket.

Itt a könyvhét mérlege: idén egy bájos fiatal írónő asztala előtt kígyózott hatalmas sor

Több mint egy évtizedig az ünnepi könyvhét megnyitója után fél órával megjelent a Vörösmarty téren Esterházy Péter; tíz perc múlva már jöttek és nem akartak elfogyni a dedikálásra váró olvasók. Helyben vagyunk – bólogatott a közönség, ki örömmel, ki fanyalogva. Idén egy bájos fiatal írónő asztala előtt kígyózott hatalmas sor. Részletek a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban.

Azt ígérik, jobb lesz a MÁV, mint az osztrák vasút

Az osztrák vasút Budapestre közlekedő vonatánál magasabb színvonalat ígér jövőre a MÁV a felújított vasútvonalakon, saját gyártású kocsijai fedélzetén. Részletek a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban.

„Putyin úgy fogja felhasználni a focivébét, ahogy Hitler tette az 1936-os olimpiával”

Kelet-ukrajnai háború, túlárazások, bosszúszomjas angol ultrák – néhány a 21. foci-vb-re vetülő árnyék közül. A nemzetközi politika nagyágyúi végül, a Krím annektálása ide vagy oda, nem maradnak távol a június 14-től kezdődő világbajnokságtól. Részletes háttér a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban.

Prőhle Gergely: Lovas István halálára

„A kemény fiúk szemében nyilván a végső lúzerség, hogy most mégis leírom: megrendít Lovas halála.” Prőhle Gergely írása a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban olvasható.

Jó-e, hogy a fociválogatottak tele vannak bevándorlókkal?

A nyugat-európai válogatottakban a lakosság átlagánál jóval több bevándorlógyökerű játékost láthatunk a most kezdődő focivébén. Ami általános megítélés szerint az integráció nagy sikere. A legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszból kiderül, valóban sikerről van-e szó?

„Budapest ma már a Wagner-szentélyt, Bayreuthot is megelőzi”

A Budapesti Wagner-napok kultuszhellyé avatta a Müpát, és sokak szerint Budapest ma már a Wagner-szentélyt, Bayreuthot is megelőzi. Idén a szerző legnehezebben megrendezhető operája, a Trisztán és Izolda a fesztivál új produkciója. Részletek a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban.

Rejtett nyugdíjreform: így szakadnak le az időskori ellátások a bérektől

Sosem látott tempóban maradnak el a nyugdíjak a keresetek növekedése mögött, és szegényednek el a nagyon idősek az aktívakhoz viszonyítva. A rejtett nyugdíjreform furcsasága, hogy mindez az érintettek legnagyobb megelégedésére történik. Részletes háttér a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban.

Szexuálisan frusztrált férfiakból kerülnek ki az alt-right tömeggyilkosai?

Az internet sötét bugyra a „kényszerű cölibátusban” élő fiatal férfiak radikalizálódott keménymagja. Az alt-right nyelvezetét használó „incel” fórumok tömeggyilkosokat is kitermeltek már. A jelenség részletes háttere a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban olvasható.

Jobbik-szakadás a kulisszák mögött: ezt tervezi Vona Gábor

A választások óta néhány tucatnyian távoztak a Jobbik 15 ezres tagságából, korai tehát a pártszakadás emlegetése. Lehet, hogy Vona Gábort politikai elemzőként látjuk viszont? A jobbikos belharcok háttere a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban olvasható.

Észt elnök a Heti Válasznak: biztonságban vagyunk az oroszoktól

Közös megoldás kell migrációügyben, Oroszországgal pedig átláthatóan kell beszélni – véli Észtország elnöke. Kersti Kaljulaid a Heti Válasznak Tallinnban azt mondta: nevén kell nevezni, mi folyik Ukrajnában. A teljes nagyinterjú lapunk legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – számában olvasható.