Magyarok a piacon

Merre nézzen a fej?

/ 2017.11.15., szerda 16:21 /

Akciókamerákhoz szánt képstabilizáló eszközzel robbant be a nemzetközi piacra a nemrég jelentős tőkebefektetést elnyerő Sybrillo. Az alapító, Mankovics Dávid szerint a jó marketing még a fejlesztésnél is fontosabb.

A Sybrillo 250 millió forintos tőkebefektetést kapott egy sport- és akciókamerákhoz szánt képstabilizáló eszköz sorozatgyártásához. Ekkora lehetőség van egy ilyen termékben?

Az elmúlt néhány évben a gyufásskatulyánál alig nagyobb akciókamerák meghódították a világot. Olyan nagyot fejlődött a videotechnológia, hogy ma már ezek a készülékek sokszor jobb minőségű felvételeket készítenek, mint az egy-két generációval korábbi stúdiókamerák. Nem csoda, hogy az extrém sportolóktól a turistákon át a hobbiművészekig mindenki beléjük szeretett. A videokészítésnek azonban csak az egyik technikai feltétele a minőségi képrögzítő eszköz. Legalább ilyen fontos, hogy a kamerát a szándékainknak megfelelően, rázkódás nélkül tudjuk mozgatni, irányítani, távvezérelni. Napjainkban komoly igény van olyan eszközökre, amelyek képesek erre, és a Sybrillo jelenleg a legjobb a piacon.

Mi teszi azzá?

Amikor elkezdtük fejleszteni a Sybrillót, a legmagasabb színvonalú hasonló eszköz két tengely mentén volt képes stabilizálni a kamera mozgását – és akkoriban minden szakértő úgy gondolta, hogy ennyi elég is. Mi azonban ragaszkodtunk hozzá, hogy meg tudjuk valósítani ezt három tengely mentén is. Eszközünkkel így nemcsak egy síkban lehetett rezgésmentes felvételeket készíteni, hanem három dimenzióban. Ez később óriási versenyelőnnyé vált, de addigra számos egyéb piacvezető funkciót is beépítettünk. A januárban sorozatgyártásba kerülő készülékkel az a célunk, hogy a profi felhasználóknak szánt technikai megoldásokat a felső középkategória „csomagolásában” elérhetővé tegyük akár amatőrök számára is.

Az akciókamerák piacán szinte egyeduralkodó a GoPro nevű gyártó készüléke. Nem próbáltak együttműködésre lépni a társasággal?

Dehogynem, többször is, de nem állnak szóba velünk. A GoPro is igyekszik a miénkhez hasonló kiegészítő eszközöket fejleszteni a kamerájához, ám hiába költenek el komoly k+f műhelyekben dollármilliókat, a Sybrillo egyértelműen jobb. Megértem, hogy ez fáj nekik, ezért igyekeznek akadályozni minket, de ha maguktól nem adják meg a szükséges támogatást, akkor önerőből fogjuk megvalósítani a fejlesztéseket.

Milyen funkció alapján zajlik a vetélkedés?

A Sybrillót a felhasználók már most is az okostelefonjukról tudják irányítani, de szeretnénk, ha ez a távvezérlés nem csak a kamera mozgatására, hanem a technikai beállításaira is kiterjedne, illetve a telefon képes lenne megjeleníteni a kamera élő képét. Ezek szoftveres funkciók, amelyek csak a kamera rendszerén keresztül érhetők el, de a GoPro nem szeretné megnyitni előttünk a szükséges kapukat. Szerencsére magunktól is rá tudjuk bírni a szoftvert az együttműködésre, úgyhogy hamarosan a kamera minden funkcióját kontrollálni tudjuk majd.

A fej arra néz, amerre a nyak fordítja – épp, mint egy házasságban!

Igen; a Sybrillo már most is fejlettebb elektronikai és informatikai technológiával rendelkezik, mint a kamera, amit irányít. Az eszköz akkumulátora például olyan modern technológiával készült, mint az Apple legújabb, 800 ezer forintba kerülő laptopja; 20 perc alatt feltölthető, és egész nap bírja a terhelést. A GoPro saját stabilizátora a közelében nincs ennek a színvonalnak.

Nagyon magabiztos. Saját kezűleg vezeti a fejlesztéseket?

Kezdetben én foglalkoztam velük, hiszen járműgyártó mérnökként szakterületembe vágott, de amióta felgyorsult az élet a cég körül, kiszerveztük a fejlesztést.

Épp a fejlesztést? Azt feltételeznénk, egy induló cég inkább a marketinget bízza külső partnerre.

Pedig pont ennek a fordítottja előnyös. A fejlesztést nem muszáj saját kezűleg végeznünk, mivel az alapokat már lefektettük, és találtunk olyan csapatot, akikre – folyamatos felügyelet mellett – rá lehet bízni a továbbiakat. A marketinget viszont a cég jelenlegi életciklusában rossz döntés lenne kiszervezni. A miénkhez hasonló, nemzetközi piacra törekvő vállalkozások számára létfontosságú, hogy a legpontosabb és a leghatékonyabb eszközökkel üzenjenek a célcsoportjuknak. Ilyen naprakészséget és ennyire agilis kommunikációt nem várhatunk olyan partnerektől, akik nem személyesen érdekeltek a sikerben. A mi csapatunk olyan emberekből áll, akik személyes kihívásnak és kiteljesedési lehetőségnek élik meg a Sybrillo népszerűsítését.

Tehát az elkötelezett marketing vezet a nemzetközi sikerhez?

Nem kizárólag, de nagy szerepe van benne. A cég fejlődésének első igazán jelentős mérföldköve egy Kickstarter-kampány volt, melyhez minden saját forrásomat, több mint 10 millió forintot felhasználtam. Heti hét nap, látástól vakulásig dolgoztunk a kampányon; célcsoportokat teszteltünk, üzeneteket fogalmaztunk, és 30 nap alatt közel 200 ezer e-mailt küldtünk szét. A végére több mint 700 termékünket vásárolták meg előfinanszírozással, így közel 43 millió forintos forrást gyűjtöttünk. Ez minden idők egyik legsikeresebb magyar Kickstarter-kampánya. Ennyit számít a saját kezűleg irányított marketing.

Mankovics Dávid
1992-ben született Nagyatádon. • A BME-n tanult, járműgyártó mérnök szakon. • Az egyetem mellett grafikusként dolgozott. • 2014-ben indította a Sybrillót.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.