heti-valasz.hu/magyarokapiacon/mi-teszi-az-online-sikert-128468

http://heti-valasz.hu/magyarokapiacon/mi-teszi-az-online-sikert-128468

Magyarok a piacon

Ahány ház, annyi szokás

/ 2018.02.07., szerda 17:45 /

A hirdetőnek és a vásárlónak az az érdeke, hogy mihamarabb elkeljen a lakás, ezért ezt kell segítenie az online ingatlankeresőnek is – mondja a Livlia nevű ingatlanportál egyik alapítója, Ercsey-Orbán Péter.

Fiatalon indítottak céget. A Livlia az első vállalkozásuk?

Első szoftvercégünk alapításakor még fiatalabbak, elsőéves egyetemisták voltunk, de ott végül nem sikerült elérni céljainkat – részben azért, mert még nem rendelkeztünk megfelelő üzleti tapasztalatokkal. Azt már az egyetemi idők alatt is tudtuk, hogy minél hamarabb saját céget kell indítanunk, és abba kell fektetnünk az energiáinkat, mert a felsőoktatás nem képes elég gyorsan alkalmazkodni a piac fejlődéséhez. Nem várhattunk arra, hogy kezünkbe adják a diplomát. Megláttunk egy lehetőséget, és léptünk.

Magyarországon számos online ingatlankereső szolgáltatás létezik. Hol kínálkozik ezek mellett lehetőség?

Valójában nem a hasonló szolgáltatások száma, hanem az ezek közötti erőviszonyok a fontosak. A cégalapítás előtt piackutatást végeztünk, és azt találtuk, hogy a hazai rendszer erősen monopolisztikus. A legnagyobb szolgáltatónak havi szinten közel hatmilliós forgalma van, az utána következő legerősebbnek már alig egymilliós. Ahol egyetlen szereplőnek ekkora súlya van, ott kisebb az igény az új fejlesztésekre. Itthon a máig legerősebb online ingatlankereső a ’90-es évek végén indult, és felépítése ma is nagyjából ugyanolyan.

Korszerűbb rendszerrel megtörhető az egyeduralom?

Nagyon inspirált minket az Airbnb története, amely pontosan ezt támasztja alá. Egy kis cég az adott ágazatban formabontó megoldásaival olyan sikert ért el, hogy pillanatok alatt behálózta a világot. A hagyományos, nagy szállodaláncok pedig még ma is csak kapkodják a fejüket. Ha képesek vagyunk biztosítani a legmagasabb szolgáltatási színvonalat, bízunk benne, hogy független kisvállalkozásként is vezető szereplővé válhatunk.

Miben mérik ma a színvonalat egy ingatlankeresőnél?

Az ingatlanközvetítő cégeknek és a lakásvásárlóknak ugyanaz az érdekük: hogy mihamarabb gazdát cseréljenek az ingatlanok. Ez úgy történik legkönnyebben, ha a hirdetés fedi a valóságot, és segíti a döntést. Egy online kereső akkor működik jól, ha az érdeklődők szempontjainak leginkább megfelelő hirdetéseket jeleníti meg – lehetőleg térképen.

Hogyan lehet meghatározni, kinek milyen szempontok fontosak az ingatlanvásárlásnál?

Ez az egyik legizgalmasabb fejlesztésünk. Létrehoztunk hat különböző profilt annak alapján, hogy milyen életszakaszban jár a vásárló. Egy diáknak az a fontos, hogy közel legyen az egyetem, alacsony legyen az ár, és legyen társbérleti lehetőség. Egy gyerekes családnak számít, hogy a közelben legyen óvoda és iskola, egy befektetőnek viszont mások a szempontjai. Nálunk az érdeklődőknek elég kiválasztani a számukra megfelelő profilt, és máris csak a nekik szóló hirdetések jelennek meg. De a felhasználóknak arra is lehetőségük van, hogy maguk határozzák meg az igényeiket: milyen messze legyen a tömegközlekedés, az élelmiszerbolt vagy a játszótér.

– Lakásvásárláskor a legtöbb érdeklődő nem az okos funkciókat, inkább a megfelelő leírást és a normális minőségű képeket hiányolja.

Joggal, hiszen itthon olyan rendszer alakult ki több mint két évtizede, ami nem a hirdetések minőségére, hanem a legnagyobb elérhető bevételre helyezi a hangsúlyt. Az online ingatlankeresők többsége úgy működik, hogy a közvetítő cégek havidíj fejében regisztrálhatnak, majd közzétehetik lakáshirdetéseiket. Azt viszont, hogy melyik kerül a találati lista elejére, nem az időrend és nem is a keresési szempontnak való megfelelés dönti el, hanem hogy a közvetítő cég mennyi pénzt áldozott a hirdetés „súlyozására”. Mi szakítunk ezzel, mert abban hiszünk, hogy a felhasználók olyan szolgáltatást vesznek igénybe szívesen, amelynél a döntést segítő szempontok, tehát elsősorban a hirdetés kidolgozottsága, minősége adja a rendezési elvet.

Így viszont elesnek a pluszbevételtől.

Igen, de közben elindítunk egy folyamatot, amely kitisztítja a piacot. A monopolrendszer hosszú időre képes konzerválni a viszonyokat, de ha olyat kínálunk, ami meghaladja a korábbi színvonalat, azzal elindíthatjuk a változást. A Livlia minden funkciója ezt a célt támogatja; a rendszer többek között automatikusan vizsgálja a feltöltött hirdetések minőségét, és segít a hibák kijavításában. A visszajelzések alapján van igény ilyen szolgáltatásra, hiszen már közel 120 ezer ingatlant regisztráltak a rendszerünkbe, és 450 ingatlanközvetítő cég lett a partnerünk.

A Livlia is behálózza majd a világot, mint az Airbnb?

Világmegváltó terveink nincsenek, de két éven belül szeretnénk elindulni a környező régiók valamelyikében. Érdekes, hogy tőlünk keletre jellemzően magasabb a hasonló szolgáltatások technológiai színvonala, mint nyugatra. Valószínűleg ennek is az az oka, hogy Nyugaton sokkal korábban kialakultak az online piaci erőviszonyok, melyek idővel megkövesedtek, éppen úgy, mint nálunk.

Ercsey-Orbán Péter
1990-ben született Nagyváradon. • Szoftverfejlesztőnek tanult a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. • Társaival már több informatikai kisvállalkozást indított. • 2017 októberében Szilvai Zoltánnal és Potoczki Dáviddal indította el a Livlia Kft.-t.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Egy Fidesz-szavazó bírálhatja-e a kormányt? Itt a válasz!

A címbe foglalt kérdésről szólt a keresztény, konzervatív értelmiségieket tömörítő szervezetek Újra néven nevezzük című, áprilisban kiadott vitairata. Balog Zoltán volt miniszter és Bogárdi Szabó István református püspök minapi disputája szerint igen, de. Részletek a csütörtöki, immár csak a Digitalstandon elérhető Heti Válaszban.

Apró szobrok Budapest utcáin: bemutatjuk az alkotót

A budapestiek legújabb kedves közösségi játéka a gerillaszobor-vadászat: nyitott szemmel kell járni a várost ahhoz, hogy az ember megtalálja a várra forduló irányzékú apró tankot, az öngyilkos mókust vagy éppen a Főkukacot. Kolodko Mihály – Mihajlo Kolodko – felvidéki szobrászművész alkotásai amilyen kicsik, olyan beszédesek. Részletek a digitális Heti Válaszban!

Tabudöntő vélemény: „Csak showműsor az észak-koreai leszerelés”

Észak-Koreában nem bízik, Kínában még kevésbé, ennek megfelelően a Donald Trump–Kim Dzsongun megállapodástól sem vár mélyreható változásokat. Szahasi Rjo Japán professzor Ázsia jövőjéről és Japánról mint lehetséges bevándorlóországról is beszélt a csütörtökön digitálisan megjelenő Heti Válasznak.

Egy kanál vízben: kitört a háború a kormány médiaholdudvarában

Megnyugvás helyett háborút hozott a Fidesz győzelme a médiaholdudvarban. Immár nem csak az ideológiai elhajlással vádolt – kormány által kinevezett – kulturális vezetőket sorozzák, de a „bajtársak” is hajba kapnak. A legfrissebb, immár csak a Digitalstandon elérhető Heti Válaszból kiderül, hogy a 888.hu–Magyar Idők–pestisracok.hu tengelyen kialakult vita nemzedéki, ideológiai és pénzügyi természetű.

Durva mondat Merkelről: „Nem bírok már együtt dolgozni azzal a nővel”

Milyen lehet az a kormány, ahol a legkisebb koalíciós partner minisztere így beszélhet a kormányfőről? És nemcsak hogy így beszélhet, hanem ultimátumot is adhat neki. A csütörtökön megjelenő digitális Heti Válasz azt nézi meg, hogyan juthatott ilyen helyzetbe Németország és Angela Merkel.

Íme az internet egyik legsötétebb bugyra

Az internet egyik legsötétebb bugyra a „kényszerű cölibátusban” élő fiatal férfiak radikalizálódott kemény magja. Az alt-right nyelvezetét használó „incel”-fórumok immár tömeggyilkosokat termelnek ki, és a férfiak rendszerszintű kudarca miatt egyre nagyobb az utánpótlásuk.