Magyarok a piacon

Ahány ház, annyi szokás

/ 2018.02.07., szerda 17:45 /

A hirdetőnek és a vásárlónak az az érdeke, hogy mihamarabb elkeljen a lakás, ezért ezt kell segítenie az online ingatlankeresőnek is – mondja a Livlia nevű ingatlanportál egyik alapítója, Ercsey-Orbán Péter.

Fiatalon indítottak céget. A Livlia az első vállalkozásuk?

Első szoftvercégünk alapításakor még fiatalabbak, elsőéves egyetemisták voltunk, de ott végül nem sikerült elérni céljainkat – részben azért, mert még nem rendelkeztünk megfelelő üzleti tapasztalatokkal. Azt már az egyetemi idők alatt is tudtuk, hogy minél hamarabb saját céget kell indítanunk, és abba kell fektetnünk az energiáinkat, mert a felsőoktatás nem képes elég gyorsan alkalmazkodni a piac fejlődéséhez. Nem várhattunk arra, hogy kezünkbe adják a diplomát. Megláttunk egy lehetőséget, és léptünk.

Magyarországon számos online ingatlankereső szolgáltatás létezik. Hol kínálkozik ezek mellett lehetőség?

Valójában nem a hasonló szolgáltatások száma, hanem az ezek közötti erőviszonyok a fontosak. A cégalapítás előtt piackutatást végeztünk, és azt találtuk, hogy a hazai rendszer erősen monopolisztikus. A legnagyobb szolgáltatónak havi szinten közel hatmilliós forgalma van, az utána következő legerősebbnek már alig egymilliós. Ahol egyetlen szereplőnek ekkora súlya van, ott kisebb az igény az új fejlesztésekre. Itthon a máig legerősebb online ingatlankereső a ’90-es évek végén indult, és felépítése ma is nagyjából ugyanolyan.

Korszerűbb rendszerrel megtörhető az egyeduralom?

Nagyon inspirált minket az Airbnb története, amely pontosan ezt támasztja alá. Egy kis cég az adott ágazatban formabontó megoldásaival olyan sikert ért el, hogy pillanatok alatt behálózta a világot. A hagyományos, nagy szállodaláncok pedig még ma is csak kapkodják a fejüket. Ha képesek vagyunk biztosítani a legmagasabb szolgáltatási színvonalat, bízunk benne, hogy független kisvállalkozásként is vezető szereplővé válhatunk.

Miben mérik ma a színvonalat egy ingatlankeresőnél?

Az ingatlanközvetítő cégeknek és a lakásvásárlóknak ugyanaz az érdekük: hogy mihamarabb gazdát cseréljenek az ingatlanok. Ez úgy történik legkönnyebben, ha a hirdetés fedi a valóságot, és segíti a döntést. Egy online kereső akkor működik jól, ha az érdeklődők szempontjainak leginkább megfelelő hirdetéseket jeleníti meg – lehetőleg térképen.

Hogyan lehet meghatározni, kinek milyen szempontok fontosak az ingatlanvásárlásnál?

Ez az egyik legizgalmasabb fejlesztésünk. Létrehoztunk hat különböző profilt annak alapján, hogy milyen életszakaszban jár a vásárló. Egy diáknak az a fontos, hogy közel legyen az egyetem, alacsony legyen az ár, és legyen társbérleti lehetőség. Egy gyerekes családnak számít, hogy a közelben legyen óvoda és iskola, egy befektetőnek viszont mások a szempontjai. Nálunk az érdeklődőknek elég kiválasztani a számukra megfelelő profilt, és máris csak a nekik szóló hirdetések jelennek meg. De a felhasználóknak arra is lehetőségük van, hogy maguk határozzák meg az igényeiket: milyen messze legyen a tömegközlekedés, az élelmiszerbolt vagy a játszótér.

– Lakásvásárláskor a legtöbb érdeklődő nem az okos funkciókat, inkább a megfelelő leírást és a normális minőségű képeket hiányolja.

Joggal, hiszen itthon olyan rendszer alakult ki több mint két évtizede, ami nem a hirdetések minőségére, hanem a legnagyobb elérhető bevételre helyezi a hangsúlyt. Az online ingatlankeresők többsége úgy működik, hogy a közvetítő cégek havidíj fejében regisztrálhatnak, majd közzétehetik lakáshirdetéseiket. Azt viszont, hogy melyik kerül a találati lista elejére, nem az időrend és nem is a keresési szempontnak való megfelelés dönti el, hanem hogy a közvetítő cég mennyi pénzt áldozott a hirdetés „súlyozására”. Mi szakítunk ezzel, mert abban hiszünk, hogy a felhasználók olyan szolgáltatást vesznek igénybe szívesen, amelynél a döntést segítő szempontok, tehát elsősorban a hirdetés kidolgozottsága, minősége adja a rendezési elvet.

Így viszont elesnek a pluszbevételtől.

Igen, de közben elindítunk egy folyamatot, amely kitisztítja a piacot. A monopolrendszer hosszú időre képes konzerválni a viszonyokat, de ha olyat kínálunk, ami meghaladja a korábbi színvonalat, azzal elindíthatjuk a változást. A Livlia minden funkciója ezt a célt támogatja; a rendszer többek között automatikusan vizsgálja a feltöltött hirdetések minőségét, és segít a hibák kijavításában. A visszajelzések alapján van igény ilyen szolgáltatásra, hiszen már közel 120 ezer ingatlant regisztráltak a rendszerünkbe, és 450 ingatlanközvetítő cég lett a partnerünk.

A Livlia is behálózza majd a világot, mint az Airbnb?

Világmegváltó terveink nincsenek, de két éven belül szeretnénk elindulni a környező régiók valamelyikében. Érdekes, hogy tőlünk keletre jellemzően magasabb a hasonló szolgáltatások technológiai színvonala, mint nyugatra. Valószínűleg ennek is az az oka, hogy Nyugaton sokkal korábban kialakultak az online piaci erőviszonyok, melyek idővel megkövesedtek, éppen úgy, mint nálunk.

Ercsey-Orbán Péter
1990-ben született Nagyváradon. • Szoftverfejlesztőnek tanult a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. • Társaival már több informatikai kisvállalkozást indított. • 2017 októberében Szilvai Zoltánnal és Potoczki Dáviddal indította el a Livlia Kft.-t.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.