Szobrász és aktmodell
„Azt hallottam, Budapesten / Megnyílott már a pokol / Vigyázzon kend, komámasszony, / nemsokára meglakol...”
Gárdonyi Géza és Dankó Pista kupléját halljuk, miközben egy VR-szemüveg képein keresztül bebarangolhatjuk Gárdonyi Poklát: a balsikerű vállalkozás igazi pokoljárás kezdetét jelentette az író számára, hiszen csődbe vitte. Gárdonyi Dante művét feldolgozó Pokol-látványosságának emlékei mellett a kiállítás bemutatja annak előképét is, a Feszty-körképet, amelynek népszerűsítésén az író korábban dolgozott, és ezekkel mintegy párhuzamba állítva a szabadságharc történetét megörökítő Bem–Petőfi-körképről készült fotósorozatot is.
A kiállítás a Képzőművészeti Egyetem fényképgyűjteményének rejtett kincseiből rendezett, sajátos szempontú válogatás, amely egyrészt a Mintarajztanoda, másrészt az Epreskertben működő szobrász tanszék munkájába enged bepillantást, és különleges összefüggésekre mutat rá. Láthatjuk például Strobl Alajost alkotóként és múzsaszerepben is: a szobrászművész ugyanis aktmodellként állt dr. Hermann Heid kamerája elé, aki szobrászok és festők számára készített művészi tanulmány-aktfelvételeket.
A felejtés emlékei – Fotó/Modell 2.
Magyar Képzőművészeti Egyetem, március 25-ig
****