Hiába fanyalog az Index, nagy siker volt a Pécsi Országos Színházi Találkozó

/ 2017.06.19., hétfő 09:52 /

Soha nem volt és nem is lesz mindenkinek tetsző színházi találkozó, egy dolog azonban biztos: igazán fontos színházi előadásokat és pillanatokat, lehengerlő színészi játékokat is láthattak a nézők idén Pécsett.

Az Örkény Színház Mesél a bécsi erdő című darabjának ítélték a legjobb előadás díját

Fotó: Szkárossy Zsuzsa


A hétvégén fejeződött be a XVII. Pécsi Országos Színházi Találkozó. A június 8. és 17. között megrendezett színházi seregszemlén voltak igazán erős és érdekes, valamint érthetetlen módon beválogatott darabok a versenyprogramban. De mikor nem volt ez így? Soha nem volt és nem is lesz mindig, mindenkinek tetsző kínálat, egy dolog azonban biztos: igazán fontos színházi előadásokat és pillanatokat, lehengerlő színészi játékokat is láthattak a nézők idén Pécsett. (Itt megnézheti a részletes versenyprogramot.)


Tavaly megírtuk, szerintünk mik voltak az új vezetés által átalakított színházi találkozó hibái. Ezekből 2017-re szinte mindent átgondoltak. (A vattaemberek kérdésén még van mit csiszolni, de javul a helyzet.) Pécsre visszatért a fesztiválhangulat, a belvárosi utcákon és tereken zajlott az élet. A szakmai beszélgetéseket újra Lévai Balázs, míg az újonnan kitalált közönségtalálkozókat Mohácsi Szilvia és Barna Zsuzsa vezette profin. Ha a közönségnek vagy a szakmának valami nem tetszett, véleményt nyilvánított, akár azzal, hogy felállt az előadásról és elment, akár úgy, hogy a délelőtti szakmai beszélgetésen kifejthette a véleményét. Mégis van, aki a fesztvált úgy dicsérte, hogy közben érthetetlenül nagyokat rúgott bele.

Közönségtalálkozó - nem maradt üres szék

A színházi találkozót dicsérő és egyben mocskos kezeket említő cikkre, a szakmai beszélgetéseket vezető Lévai Balázs tévés műsorvezető, rendező reagált egy Facebook-bejegyzésben:

„Régen minden jobb volt. Most fejeződött be egy színházi fesztivál, amit egy város érzett a magáénak és nagy számban látogatta a programjait, volt egy versenyválogatás, amin –kivételesen – nehéz volt fogást találni, megszületett a díjazottak névsora, ami teljesen oké a legtöbb szakember szerint, volt az off program, ami iszonyú erősre sikeredett (Pintér Béla, Keresztes Tamás, Horváth Lajos Ottó, etc, etc), volt rengeteg közönségtalálkozó, ahol nem volt üres szék, voltak a telt házzal futó szakmai beszélgetések nagy nevekkel (Grecsó, Dragomán, Nánay, Beck Zoli, Jászberényi Sándor, Enyedi Éva stb. - a telt házat le lehet csekkolni a fotókon), voltak kitűnő felolvasószínházi produkciók kitűnő színészekkel, voltak dedikálások, találkozók színházi emberekkel (Jordán Tamás, Molnár Piroska, etc), stb., stb.. (...)
Biztos nagyon sok hiányossága van még a Posztnak, ez nem is kérdés, de most nem könnyítették meg a szervezők az újságíró dolgát, aki mindenáron a pusztulás narratívájába akarta helyezni a történetet. (elfogultságot kell bejelentsek, tisztelt bíróság, én vezettem a szakmai beszélgetéseket, megvettek kilóra, ami nem kevés).”

Nem véletlenül fogalmaz iróniával és mégis keményen Lévai, mert a tavalyi évhez képest az új vezetés valóban több hibát javított, próbált egy izgalmas, színvonalas és valóban mindenkit megszólító/meghívó színházi fesztivált létrehozni minden apró és javítható hibája ellenére. A műsorvezető által említett nevek és az off-programba bekerült előadások sokszínűsége tényleg az odafigyelést és a konszenzust mutatta.

Ha mindenképpen kell hibát keresni, akkor persze lehet találni, például a POSZT-gála műsora még mindig kissé esetlen, bár látványos. De tegye fel a kezét az, aki – látva a korábbiakat – azt meri mondani, hogy ez bármivel is rosszabb az eddigieknél, vagy hogy könnyű megvalósítani ezt a műfajt. Ugyan idén is kissé sok volt benne a Szente Vajk-ozás, DE a díjazottak mindig méltóképpen vonulhatnak a színpadra és idén is remek köszönő beszédeket mondtak. Mert ez elvégre az ő ünnepük, és ilyenkor látni, hogy milyen fontos ez a művészeknek.

A legjobb rendezőnek járó díjat Székely Kriszta kapta

Fotó: Szkárossy Zsuzsa

Székely Kriszta Máté Gábor igazgatónak köszönte meg, hogy fiatal rendezőként lehetőséget kap egy olyan nagyszerű társulatnál, mint a Katona. Kováts Adél Alföldi Róbertnek köszönte meg a rendezői bizalmat, mert már jó ideje nem próbált színházigazgatói teendői miatt, mikor megkapta a Futótűz főszerepét. Az este rövidebb és felkavaróbb beszédét pedig tagadhatatlanul Nagy Viktor mondta, aki megköszönte Zsámbéki Gábornak, aki felvette a főiskolára, Törőcsik Marinak, aki nem hagyta, hogy kirúgják onnan, és Cseke Péternek, aki, mikor el akarta hagyni a színészi pályát, akkor elhívta Kecskemétre, és azóta is ott foglalkoztatja.

A színészek szakmájuk iránti elköteleződését, a díjak feletti örömét, a találkozó jó pillanatait és fontosságát látva nem lenne érdemes kényszeresen a hibát keresni. Az pedig, hogy most már a szakmai, szóbeli elismerés mellé anyagi jutalmat is kapnak a díjazottak az MMA által alapított keretből (melyhez bármilyen más szponzor is csatlakozhat, növelve így a díjak összegét) – ebben hibát látni minimum szomorú. Miért nem lehet egyszer valamiben nem a hibákat keresni, hanem csak simán örülni annak egy színházi találkozón, ami jó, és reménykedni, hogy még jobb lesz? Tudom, naiv elképzelés, de mégis jó lenne legalább megpróbálni.

 

Díjazottak

A szakmai zsűri díjai:

Legjobb előadás:
MESÉL A BÉCSI ERDŐ
Örkény Színház

Legjobb rendezés:
SZÉKELY KRISZTA
Nóra – karácsony Helmeréknél
Katona József Színház

Legjobb női főszereplő:
ÓNODI ESZTER
Nóra – karácsony Helmeréknél
Katona József Színház

Legjobb férfi főszereplő:
TRILL ZSOLT
III. Richárd
A Gyulai Várszínház és a Nemzeti Színház közös produkciója

Legjobb női mellékszereplő:
FÜR ANIKÓ
Mesél a bécsi erdő
Örkény Színház

Legjobb férfi mellékszereplő:
NAGY VIKTOR
Apátlanul (Platonov)
Katona József Színház, Kecskemét

Legjobb 30 év alatti női színész:
SODRÓ ELIZA
A falu rossza
Weöres Sándor Színház

Legjobb 30 év alatti férfi színész:
GYÖNGYÖSI ZOLTÁN
III. Richárd
A Gyulai Várszínház és a Nemzeti Színház közös produkciója

Legjobb színházi zene:
KÁKONYI ÁRPÁD
Mesél a bécsi erdő
Örkény Színház

Legjobb koreográfia:
BODOR JOHANNA
A chicagói hercegnő
Budapesti Operettszínház

Legjobb írói és dramaturgi munka:
WÉBER KATA ÉS BORONKAY SOMA
Látszatélet
Proton Színház (Trafó)

Legjobb jelmez:
IGNJATOVIC KRISTINA
Mesél a bécsi erdő
Örkény Színház

Legjobb díszlet:
ÁGH MÁRTON
Látszatélet
Proton Színház (Trafó)

Legjobb fényterv:
YURI KORDONSKY
A mélyben
Kolozsvári Állami Magyar Színház


A közönségzsűri díja:
KOCSIS PÁL
Apátlanul (Platonov)
Katona József Színház, Kecskemét

 

A Színházi Dolgozók Szakszervezetének Básti Lajos-díja:
HARSÁNYI ATTILA
Kivilágos kivirradtig
Miskolci Nemzeti Színház


A Magyar Művészeti Akadémia
Színházművészeti Tagozata által alapított alkotói díj:
SZERÉMI ZOLTÁN
A falu rossza
Weöres Sándor Színház


A MASZK Országos Színészegyesület és a
Mozaik Művészegyesület díjai:

A legjobb férfi alakításért:
KOCSIS PÁL
Apátlanul (Platonov)
Katona József Színház, Kecskemét

A legjobb női alakításért:
KOVÁTS ADÉL
Futótűz
Radnóti Színház


A Színházi Dramaturgok Céhének Vilmos-díja
az idei Nyílt Fórum legjobb színművének:
ZNAJKAY ZSÓFIA: RENDEZŐI VÁLTOZAT

 

 

Rosta

Szőnyi Szilárd

Találkozunk 2016-ban!

Ezért nem fogad el állami pénzt a magyar magánszínház alapítója

A magyar színházi élet megkerülhetetlen szereplője lett az idén tízéves Orlai Produkciós Iroda. Ahogy a csütörtöki Heti Válaszból kiderül, Orlai Tibor a színházi világ csapkodó villámai között megy előre, s az általános panaszkodás közepette még a pénzt is előteremti.

Itt a választási csodafegyver: Orbán-ellenes népfront jön?

A teljes ellenzéki összefogást előkészítő trükk vagy partizánakció Gulyás Márton választásireform-mozgalma? A csütörtöki Heti Válaszból kiderül, hogy a kampány nagy vitája lehet a rendszer igazságossága, amely a francia voksolás után váratlanul aktuális lett.