Jó hír: visszaállították a villamosokat segítő lámpahangolást a Nagykörúton

/ 2017.05.02., kedd 20:00 /

Nem tudni, mennyire végleges a döntés, de a pesti oldalon megint úgy állították be a lámpákat, hogy a több embert szállító villamosnak kedvezzenek.

Az elmúlt napokban nagy sajtóvisszhangot kapott, hogy a főváros megszüntette a 2012-ben bevezetett új, 60 másodperces periódusidejű nagykörúti lámpaprogramot, amely lehetővé tette, hogy a villamosok elméletileg egyenletesen 2-2 percenként kövessék egymást. A villamosoknak biztosított zöldhullám csökkentette a zsúfoltságot a 4-es, 6-os szerelvényeken, és lehetővé tette azonos számú villamossal több járat indítását. A reggeli és délutáni csúcsidőben óránként 28 helyett 30 villamos tudott végigmenni, azaz 7 százalékkal nőtt a kapacitás anélkül, hogy akár egyetlen új Combinót kellett volna vásárolni. Az autóknak ez természetesen kedvezőtlenebb volt, mivel többet kellett várakozniuk a pirosoknál. A lámpák átprogramozására Budapest 44 millió forint uniós támogatást is felvett arra hivatkozva, hogy a Nagykörúton tömegközlekedéssel jóval többen közlekednek, mint gépkocsival. Óránként 2500 autó áll szemben a 9000 utas elszállítására alkalmas villamossal.

Az uniós támogatás feltétele, hogy a projektet öt évig mindenképpen fenn kell tartani. Ez az öt év idén letelt, és mit tesz isten, április 26-án a Nagykörúton visszaállt a régi rend, a villamosok újra hátrányba kerültek a gépkocsikhoz képest. A lépést többen összefüggésbe hozták azzal, hogy Tarlós István főpolgármester korábban arról beszélt, túlzott mértékben előnyben részesítették a közlekedésszervezésben a közösségi közlekedést a 2010 és 2014 közötti időszakban, és vissza kellene állítani a „megcsúszott” arányokat. Elterjedt egy egyszerűbb magyarázat is, mely szerint Tarlós a lakása és a Városháza közötti „szolgálati korridoron” egyszerűen felszámolja az autóközlekedést lassító tényezőket, mert idegesítik a dugók.

A lámpaprogram ügyét a Közlekedő Tömeg blog karolta fel, amely hosszú szakcikkben magyarázta meg, miért érdemes megtartani a 60 másodperces programot a korábbi 90 másodpercessel ellentétben. Megszólalt az ügyben Vitézy Dávid volt BKK-vezérigazgató is, aki szintén a 2012-es program megtartása mellett érvelt.

A BKK ezzel szemben azt írta egy közleményben: „Ósdi az a szemlélet, ami a közlekedők csoportjait különválasztja és az egyik rovására próbálja előnyben részesíteni a másikat.” Ez meglehetősen álságos reakció volt, mert a Nagykörúton valamelyik csoportot muszáj előnyben részesíteni, egyszerre mindenki biztos, hogy nem járhat jól.

Most úgy látszik, a város- vagy a cégvezetés belátta a tévedést, vagy legalábbis átmenetileg visszakoztak, mert kiderült, hogy a Nagykörút pesti szakaszán ma visszaállították a villamosokat segítő lámpaprogramot. (A budai szakaszon marad a 90 másodperces periódusidő, de ez egyébként is külön eset, mert a fonódó villamos miatt itt a 4-es és 6-os szerelvényeinek osztozniuk kell a Margit körúti síneken más járatokkal.)

Állítólag most csak egy tesztidőszak zajlott, hogy összegyűjtsék a tapasztalatokat, a végleges döntés későbbre várható: „az eredmények megérkezése után szakembereink értékelik azokat és ennek alapján születnek további szakmai döntések, amelyek minden közlekedő érdekét szolgálják majd.” Az mindenesetre nem túl biztató, hogy a közleményben továbbra is arról írnak, „indokolatlan dugókat” okozott a lámpaprogram az autósoknak, és a villamosok számára is túl „feszített a menetrend”. Ennek alapján talán még korai arról beszélni, hogy a „városlakók” megnyerték a csatát, ahogy a Közlekedő Tömeg blog ma tette, de úgy látszik, a negatív sajtóvisszhang mégiscsak elgondolkodtatta a döntéshozókat.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Ki nyerhet áprilisban? Most vasárnap minden eldől

Röviddel a parlamenti választás előtt a pártok a legjobboldalibb megyei jogú városban, Lázár János pátriájában tesztelhetik stratégiájukat. A hódmezővásárhelyi eredményből következtetni lehet majd az országos voksolás végeredményére is. A csütörtöki Heti Válasz címlapsztorija!

Ma született Mátyás király

A Mátyás király Emlékév alkalmából ma este a budavári Mátyás-templomban ad koncertet az Angelica Leánykar, Kolozsváron pedig Mátyás Napok kezdődnek.

Ki ez az ember? Dél-Afrika Mészáros Lőrince?

Korrupt elnökének eltávolításával Dél-Afrika adott magának még egy esélyt, hogy valóra váltsa a reményeket, amire negyed százada nem képes. A friss Heti Válaszból kiderül, hogy az utódnak csodát kéne tennie: például vizet fakasztania a Fokváros körüli sziklákból.

Itt épített gyurcsányista erőközpontot Lamperth Mónika

A baloldal az esélyesebb az észak-budapesti lakótelepi karéj három választókörzetében, de a XV. kerületben bonyolult a képlet: van itt Lamperth Mónika által építgetett gyurcsányista erőközpont, jelölt a Fidesz lakótelepi szakembere, és egy óvodafelújítás miatt megbüntetett lázadó szocialista is. Választási sorozatunk az Óbudától Újpalotáig nyújtózó kerületek esélyeit latolgatja. Részletek a friss Heti Válaszban.

A disznósajt volt a csúcs a kisgazdák sajtóreggelijén

Pártcunamival indult a hivatalos kampányidőszak, ám a szokásosan jelentkező komolytalan formációk mellett a reaktivált kisgazdáknak és Lévai Katalin volt szoci miniszter pártjának lehet is hatása egy-egy mandátum – elvesztésére. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

Huszti Péter: „Ellopta a show-t a politika”

El lehet játszani Hamletet bőrdzsekiben, de ne a ma emberéről, hanem a ma emberéhez szóljon – mondja a Corvin-lánccal frissen kitüntetett Huszti Péter színművész, rendező. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.