heti-valasz.hu/itthon/a-het-legjobb-kozeleti-coubjai-7-resz-128788

http://heti-valasz.hu/itthon/a-het-legjobb-kozeleti-coubjai-7-resz-128788

Jó hír: visszaállították a villamosokat segítő lámpahangolást a Nagykörúton

/ 2017.05.02., kedd 20:00 /

Nem tudni, mennyire végleges a döntés, de a pesti oldalon megint úgy állították be a lámpákat, hogy a több embert szállító villamosnak kedvezzenek.

Az elmúlt napokban nagy sajtóvisszhangot kapott, hogy a főváros megszüntette a 2012-ben bevezetett új, 60 másodperces periódusidejű nagykörúti lámpaprogramot, amely lehetővé tette, hogy a villamosok elméletileg egyenletesen 2-2 percenként kövessék egymást. A villamosoknak biztosított zöldhullám csökkentette a zsúfoltságot a 4-es, 6-os szerelvényeken, és lehetővé tette azonos számú villamossal több járat indítását. A reggeli és délutáni csúcsidőben óránként 28 helyett 30 villamos tudott végigmenni, azaz 7 százalékkal nőtt a kapacitás anélkül, hogy akár egyetlen új Combinót kellett volna vásárolni. Az autóknak ez természetesen kedvezőtlenebb volt, mivel többet kellett várakozniuk a pirosoknál. A lámpák átprogramozására Budapest 44 millió forint uniós támogatást is felvett arra hivatkozva, hogy a Nagykörúton tömegközlekedéssel jóval többen közlekednek, mint gépkocsival. Óránként 2500 autó áll szemben a 9000 utas elszállítására alkalmas villamossal.

Az uniós támogatás feltétele, hogy a projektet öt évig mindenképpen fenn kell tartani. Ez az öt év idén letelt, és mit tesz isten, április 26-án a Nagykörúton visszaállt a régi rend, a villamosok újra hátrányba kerültek a gépkocsikhoz képest. A lépést többen összefüggésbe hozták azzal, hogy Tarlós István főpolgármester korábban arról beszélt, túlzott mértékben előnyben részesítették a közlekedésszervezésben a közösségi közlekedést a 2010 és 2014 közötti időszakban, és vissza kellene állítani a „megcsúszott” arányokat. Elterjedt egy egyszerűbb magyarázat is, mely szerint Tarlós a lakása és a Városháza közötti „szolgálati korridoron” egyszerűen felszámolja az autóközlekedést lassító tényezőket, mert idegesítik a dugók.

A lámpaprogram ügyét a Közlekedő Tömeg blog karolta fel, amely hosszú szakcikkben magyarázta meg, miért érdemes megtartani a 60 másodperces programot a korábbi 90 másodpercessel ellentétben. Megszólalt az ügyben Vitézy Dávid volt BKK-vezérigazgató is, aki szintén a 2012-es program megtartása mellett érvelt.

A BKK ezzel szemben azt írta egy közleményben: „Ósdi az a szemlélet, ami a közlekedők csoportjait különválasztja és az egyik rovására próbálja előnyben részesíteni a másikat.” Ez meglehetősen álságos reakció volt, mert a Nagykörúton valamelyik csoportot muszáj előnyben részesíteni, egyszerre mindenki biztos, hogy nem járhat jól.

Most úgy látszik, a város- vagy a cégvezetés belátta a tévedést, vagy legalábbis átmenetileg visszakoztak, mert kiderült, hogy a Nagykörút pesti szakaszán ma visszaállították a villamosokat segítő lámpaprogramot. (A budai szakaszon marad a 90 másodperces periódusidő, de ez egyébként is külön eset, mert a fonódó villamos miatt itt a 4-es és 6-os szerelvényeinek osztozniuk kell a Margit körúti síneken más járatokkal.)

Állítólag most csak egy tesztidőszak zajlott, hogy összegyűjtsék a tapasztalatokat, a végleges döntés későbbre várható: „az eredmények megérkezése után szakembereink értékelik azokat és ennek alapján születnek további szakmai döntések, amelyek minden közlekedő érdekét szolgálják majd.” Az mindenesetre nem túl biztató, hogy a közleményben továbbra is arról írnak, „indokolatlan dugókat” okozott a lámpaprogram az autósoknak, és a villamosok számára is túl „feszített a menetrend”. Ennek alapján talán még korai arról beszélni, hogy a „városlakók” megnyerték a csatát, ahogy a Közlekedő Tömeg blog ma tette, de úgy látszik, a negatív sajtóvisszhang mégiscsak elgondolkodtatta a döntéshozókat.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Egy Fidesz-szavazó bírálhatja-e a kormányt? Itt a válasz!

A címbe foglalt kérdésről szólt a keresztény, konzervatív értelmiségieket tömörítő szervezetek Újra néven nevezzük című, áprilisban kiadott vitairata. Balog Zoltán volt miniszter és Bogárdi Szabó István református püspök minapi disputája szerint igen, de. Részletek a csütörtöki, immár csak a Digitalstandon elérhető Heti Válaszban.

Apró szobrok Budapest utcáin: bemutatjuk az alkotót

A budapestiek legújabb kedves közösségi játéka a gerillaszobor-vadászat: nyitott szemmel kell járni a várost ahhoz, hogy az ember megtalálja a várra forduló irányzékú apró tankot, az öngyilkos mókust vagy éppen a Főkukacot. Kolodko Mihály – Mihajlo Kolodko – felvidéki szobrászművész alkotásai amilyen kicsik, olyan beszédesek. Részletek a digitális Heti Válaszban!

Tabudöntő vélemény: „Csak showműsor az észak-koreai leszerelés”

Észak-Koreában nem bízik, Kínában még kevésbé, ennek megfelelően a Donald Trump–Kim Dzsongun megállapodástól sem vár mélyreható változásokat. Szahasi Rjo Japán professzor Ázsia jövőjéről és Japánról mint lehetséges bevándorlóországról is beszélt a csütörtökön digitálisan megjelenő Heti Válasznak.

Egy kanál vízben: kitört a háború a kormány médiaholdudvarában

Megnyugvás helyett háborút hozott a Fidesz győzelme a médiaholdudvarban. Immár nem csak az ideológiai elhajlással vádolt – kormány által kinevezett – kulturális vezetőket sorozzák, de a „bajtársak” is hajba kapnak. A legfrissebb, immár csak a Digitalstandon elérhető Heti Válaszból kiderül, hogy a 888.hu–Magyar Idők–pestisracok.hu tengelyen kialakult vita nemzedéki, ideológiai és pénzügyi természetű.

Durva mondat Merkelről: „Nem bírok már együtt dolgozni azzal a nővel”

Milyen lehet az a kormány, ahol a legkisebb koalíciós partner minisztere így beszélhet a kormányfőről? És nemcsak hogy így beszélhet, hanem ultimátumot is adhat neki. A csütörtökön megjelenő digitális Heti Válasz azt nézi meg, hogyan juthatott ilyen helyzetbe Németország és Angela Merkel.

Íme az internet egyik legsötétebb bugyra

Az internet egyik legsötétebb bugyra a „kényszerű cölibátusban” élő fiatal férfiak radikalizálódott kemény magja. Az alt-right nyelvezetét használó „incel”-fórumok immár tömeggyilkosokat termelnek ki, és a férfiak rendszerszintű kudarca miatt egyre nagyobb az utánpótlásuk.