Boldog hormonok

Mit tegyünk a szervezetünk egyensúlyáért?

/ 2017.09.27., szerda 09:53 /

A kedvünk, a vágyunk és az energiánk sokszor olyan kémiai anyagoktól függ, amelyeket alig ismerünk. Itt az ideje szoros barátságot kötni velük!

Amikor a hormonjaink megfelelő mennyiségben termelődnek, észre sem vesszük, hogy teszik a dolgukat. Az endokrin rendszer legfőbb mirigyének tartott agyalapi mirigy maga is termel ilyen kémiai anyagot, és más endokrin mirigyeket is stimulál erre. A hormonok a véráramba kerülve jutnak el a szervekhez, hogy meghatározott feladatra sarkallják őket, valamint az idegrendszerrel együtt összehangolják a szervezet működését. Mi magunk is sokat tehetünk azért, hogy egyensúlyban tartsuk őket.

PAJZSMIRIGYHORMONOK

Az energiánkat, az étvágyunkat és a testünk hőjét az apró, pillangó alakú pajzsmirigy által termelt hormonok szabályozzák, s ezek felelnek a bőrünk, a hajunk és a körmünk szépségéért is. Alultermelésük hízást okozhat, fáradtnak és lassúnak érezhetjük magunkat, gyakran fázunk, a bőrünk és a hajunk száraz, a körmünk töredezik. Túltermelés esetén fogyás, ingerlékenység, szembetegségek – szárazság, vörösség, megnagyobbodás – és rendszertelen menstruáció is tapasztalható.

MIT TEGYÜNK?

Hagyjuk abba a dohányzást, mert fokozza a már meglévő pajzsmirigygondokat. Gyorsételek helyett válasszunk inkább zöldségeket, fehérjéket és teljes kiőrlésű gabonákat. Érdemes a háziorvossal konzultálni táplálékkiegészítő szedéséről; az A-, B-, C-, D-, E-vitaminok, a magnézium, a kalcium, szelén, cink mind fontosak a pajzsmirigy jó működéséhez.

ÖSZTROGÉN

A petefészek által termelt hormon segít az erős csontok, a jól működő ízületek, a penge memória, a rugalmas érfalak elérésében, illetve a termékenység szabályozásában. Ha kibillen az egyensúlyából, a menstruáció ritmusa felborul, meddőség, libidócsökkenés, depresszió, emlékezetkiesés és fáradtság léphet fel, ha nem termelődik elég, akár csontritkulás is kialakulhat. A változókor kellemetlen tünetei is az ösztrogénszint ingadozásával függnek össze.

MIT TEGYÜNK?

Napi fél óra séta a szabad levegőn fokozza a petefészek- stimuláló hormonokat. A barátcserjetea segít a menstruációs ciklus beállításában és a nőgyógyászati problémák kezelésében. A cickafarkfű, a pásztortáska és a palástfű keverékéből főzött tea pedig enyhíti a menopauza okozta kellemetlenségeket.
Az ösztrogéntermelődést elősegíti, ha valaki nem túl vékony, van egy kevés tartaléka.

NÖVEKEDÉSI HORMON

A növekedési hormon az agyalapi mirigyben termelődik, s a gyerekek szervezetének kifejlődéséért, a felnőttek izomtömegének és erejének fokozásáért felel. Egészséges mennyiségben hozzásegít a fiatal, rugalmas bőrhöz, az erősebb csontokhoz, több energiához, jobb immunrendszerhez és memóriához.

MIT TEGYÜNK?

A termelődését fokozza az arginin nevű aminosav, amely a barna rizsben, az olajos magvakban és a zabban van, illetve a karnitin is, amely leginkább a húsokban és tejtermékekben található. Mozogjunk, erősítsünk, mert ez serkenti a termelődését. Aludjunk elegendőt, az agyalapi mirigy alvás közben több növekedési hormont termel.

INZULIN

Az inzulint a hasnyálmirigy termeli. Segít felhasználni és tárolni azt a glükózt, amit a szervezetünk az ételek lebontásából nyert. Ha nem termelődik elég inzulin, túl sok glükóz kering a vérben, ami a cukorbetegség legalapvetőbb jele. Ha a szervezetünk termel ugyan inzulint, de a sejtek nem tudják megfelelően felvenni, akkor állhat fenn az inzulinrezisztencia. Mindkettő okozhat súlygyarapodást, fáradtságot, koncentrációs zavarokat, egyben megnő a szívbetegségek és a meddőség kockázata.

MIT TEGYÜNK?

Törekedjünk az ideális testsúly megtartására, táplálkozzunk egészségesen és mozogjunk eleget. Minél fittebbek vagyunk, annál hatékonyabban dolgozik az inzulin.
Együnk gyakrabban és kevesebbet, hogy a vércukorszintünk kiegyensúlyozott legyen, és válasszunk krómban gazdag ételeket, amilyen a vöröshagyma, a halak, a pulyka, a teljes kiőrlésű gabonák, a brokkoli vagy a zöldbab, mert ez a nyomelem fokozza az inzulinműködést és szabályozza a vércukorszintet.

TESZTOSZTERON

Bár férfi nemi hormon, a petefészek és a mellékvese is termeli, és ugyanúgy a vágyért felel, mint a férfiaknál. A mennyisége ingadozó, peteéréskor a legmagasabb, menopauza idején viszont megcsappan, ami libidócsökkenést okozhat.

MIT TEGYÜNK?

Az alvászavarok akár a felére is csökkenthetik a tesztoszteron mennyiségét, ezért fontos, hogy pihentetően aludjunk. Töltsünk időt a napon, mert beindítja a termelődését, majd a vágyat is. Igyekezzünk sokat nevetni és jól érezni magunkat. A levertség kapcsolatban áll az alacsony tesztoszteronszinttel.

STRESSZHORMON

A mellékvese által termelt stresszhormonokat, amilyen a kortizol és az adrenalin, bűnbaknak kiáltották ki. Pedig már reggel szükség van rájuk, ugyanis nélkülük olyan alacsony lenne a vérnyomásunk, hogy azonnal elájulnánk, ahogy az ágyból felkelünk. Segítenek abban is, hogy egész nap éberek maradjunk, viszont tartósan nagy mennyiségben kimerültté tesznek, gyengíthetik az immunrendszert és a szívet, depressziót, túlsúlyt és alvászavart okozhatnak.

MIT TEGYÜNK?

Amint érezzük, hogy feszültté válunk, igyekezzünk mély levegővételekkel, fürdéssel vagy mozgással csillapítani. Csendesedjünk el. Kapcsoljunk ki minden zavaró eszközt, olvassunk, meditáljunk, vagy csak feküdjünk nyugalomban. Próbáljunk a nehéz helyzetekhez is optimistán hozzáállni, az idegeskedés egész biztosan nem old meg semmit.

MELATONIN

A melatonint az agyalapi mirigy termeli, és segít az elalvásban, valamint a biológiai óránk szabályozásában. Érzékeny a fényre: a sötétség stimulálja, a nappal pedig megállítja a termelését. Ha sokáig ébren vagyunk, éjszakai vagy váltott műszakban dolgozunk, vagy időzónákon át repülünk, a termelődése megzavarodhat, ami fáradtságot, energiahiányt, emlékezetkiesést és koncentrációzavart okozhat.

MIT TEGYÜNK?

Minden reggel ugyanakkor keljünk fel, hogy beálljon a biológiai óránk. Sötétítsünk be teljesen, hogy a kora reggeli világosság ne zavarjon. Együnk B6-vitaminban gazdag ételeket, amilyenek a gabonák, a csicseriborsó, a csirke, a sertéshús, a barna rizs és a banán, mert fokozzák a melatonin termelését.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Ez most tényleg össznemzeti ügy – aki magyar, aláír!

Miért kell vért izzadni ahhoz, hogy egymillió uniós aláírás összegyűljön a Nemzeti Kisebbségvédelmi Kezdeményezéshez? Csáky Pál, az ügyet az Európai Parlamentben képviselő felvidéki politikus és névrokona, Csáky Csongor, a gyűjtést idehaza szervező Rákóczi Szövetség főtitkára válaszol a csütörtöki Heti Válaszban.

Ki nyerhet áprilisban? Most vasárnap minden eldől

Röviddel a parlamenti választás előtt a pártok a legjobboldalibb megyei jogú városban, Lázár János pátriájában tesztelhetik stratégiájukat. A hódmezővásárhelyi eredményből következtetni lehet majd az országos voksolás végeredményére is. A csütörtöki Heti Válasz címlapsztorija!

Ma született Mátyás király

A Mátyás király Emlékév alkalmából ma este a budavári Mátyás-templomban ad koncertet az Angelica Leánykar, Kolozsváron pedig Mátyás Napok kezdődnek.

Ki ez az ember? Dél-Afrika Mészáros Lőrince?

Korrupt elnökének eltávolításával Dél-Afrika adott magának még egy esélyt, hogy valóra váltsa a reményeket, amire negyed százada nem képes. A friss Heti Válaszból kiderül, hogy az utódnak csodát kéne tennie: például vizet fakasztania a Fokváros körüli sziklákból.

Itt épített gyurcsányista erőközpontot Lamperth Mónika

A baloldal az esélyesebb az észak-budapesti lakótelepi karéj három választókörzetében, de a XV. kerületben bonyolult a képlet: van itt Lamperth Mónika által építgetett gyurcsányista erőközpont, jelölt a Fidesz lakótelepi szakembere, és egy óvodafelújítás miatt megbüntetett lázadó szocialista is. Választási sorozatunk az Óbudától Újpalotáig nyújtózó kerületek esélyeit latolgatja. Részletek a friss Heti Válaszban.

A disznósajt volt a csúcs a kisgazdák sajtóreggelijén

Pártcunamival indult a hivatalos kampányidőszak, ám a szokásosan jelentkező komolytalan formációk mellett a reaktivált kisgazdáknak és Lévai Katalin volt szoci miniszter pártjának lehet is hatása egy-egy mandátum – elvesztésére. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

Huszti Péter: „Ellopta a show-t a politika”

El lehet játszani Hamletet bőrdzsekiben, de ne a ma emberéről, hanem a ma emberéhez szóljon – mondja a Corvin-lánccal frissen kitüntetett Huszti Péter színművész, rendező. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.