Boldog hormonok

Mit tegyünk a szervezetünk egyensúlyáért?

/ 2017.09.27., szerda 09:53 /

A kedvünk, a vágyunk és az energiánk sokszor olyan kémiai anyagoktól függ, amelyeket alig ismerünk. Itt az ideje szoros barátságot kötni velük!

Amikor a hormonjaink megfelelő mennyiségben termelődnek, észre sem vesszük, hogy teszik a dolgukat. Az endokrin rendszer legfőbb mirigyének tartott agyalapi mirigy maga is termel ilyen kémiai anyagot, és más endokrin mirigyeket is stimulál erre. A hormonok a véráramba kerülve jutnak el a szervekhez, hogy meghatározott feladatra sarkallják őket, valamint az idegrendszerrel együtt összehangolják a szervezet működését. Mi magunk is sokat tehetünk azért, hogy egyensúlyban tartsuk őket.

PAJZSMIRIGYHORMONOK

Az energiánkat, az étvágyunkat és a testünk hőjét az apró, pillangó alakú pajzsmirigy által termelt hormonok szabályozzák, s ezek felelnek a bőrünk, a hajunk és a körmünk szépségéért is. Alultermelésük hízást okozhat, fáradtnak és lassúnak érezhetjük magunkat, gyakran fázunk, a bőrünk és a hajunk száraz, a körmünk töredezik. Túltermelés esetén fogyás, ingerlékenység, szembetegségek – szárazság, vörösség, megnagyobbodás – és rendszertelen menstruáció is tapasztalható.

MIT TEGYÜNK?

Hagyjuk abba a dohányzást, mert fokozza a már meglévő pajzsmirigygondokat. Gyorsételek helyett válasszunk inkább zöldségeket, fehérjéket és teljes kiőrlésű gabonákat. Érdemes a háziorvossal konzultálni táplálékkiegészítő szedéséről; az A-, B-, C-, D-, E-vitaminok, a magnézium, a kalcium, szelén, cink mind fontosak a pajzsmirigy jó működéséhez.

ÖSZTROGÉN

A petefészek által termelt hormon segít az erős csontok, a jól működő ízületek, a penge memória, a rugalmas érfalak elérésében, illetve a termékenység szabályozásában. Ha kibillen az egyensúlyából, a menstruáció ritmusa felborul, meddőség, libidócsökkenés, depresszió, emlékezetkiesés és fáradtság léphet fel, ha nem termelődik elég, akár csontritkulás is kialakulhat. A változókor kellemetlen tünetei is az ösztrogénszint ingadozásával függnek össze.

MIT TEGYÜNK?

Napi fél óra séta a szabad levegőn fokozza a petefészek- stimuláló hormonokat. A barátcserjetea segít a menstruációs ciklus beállításában és a nőgyógyászati problémák kezelésében. A cickafarkfű, a pásztortáska és a palástfű keverékéből főzött tea pedig enyhíti a menopauza okozta kellemetlenségeket.
Az ösztrogéntermelődést elősegíti, ha valaki nem túl vékony, van egy kevés tartaléka.

NÖVEKEDÉSI HORMON

A növekedési hormon az agyalapi mirigyben termelődik, s a gyerekek szervezetének kifejlődéséért, a felnőttek izomtömegének és erejének fokozásáért felel. Egészséges mennyiségben hozzásegít a fiatal, rugalmas bőrhöz, az erősebb csontokhoz, több energiához, jobb immunrendszerhez és memóriához.

MIT TEGYÜNK?

A termelődését fokozza az arginin nevű aminosav, amely a barna rizsben, az olajos magvakban és a zabban van, illetve a karnitin is, amely leginkább a húsokban és tejtermékekben található. Mozogjunk, erősítsünk, mert ez serkenti a termelődését. Aludjunk elegendőt, az agyalapi mirigy alvás közben több növekedési hormont termel.

INZULIN

Az inzulint a hasnyálmirigy termeli. Segít felhasználni és tárolni azt a glükózt, amit a szervezetünk az ételek lebontásából nyert. Ha nem termelődik elég inzulin, túl sok glükóz kering a vérben, ami a cukorbetegség legalapvetőbb jele. Ha a szervezetünk termel ugyan inzulint, de a sejtek nem tudják megfelelően felvenni, akkor állhat fenn az inzulinrezisztencia. Mindkettő okozhat súlygyarapodást, fáradtságot, koncentrációs zavarokat, egyben megnő a szívbetegségek és a meddőség kockázata.

MIT TEGYÜNK?

Törekedjünk az ideális testsúly megtartására, táplálkozzunk egészségesen és mozogjunk eleget. Minél fittebbek vagyunk, annál hatékonyabban dolgozik az inzulin.
Együnk gyakrabban és kevesebbet, hogy a vércukorszintünk kiegyensúlyozott legyen, és válasszunk krómban gazdag ételeket, amilyen a vöröshagyma, a halak, a pulyka, a teljes kiőrlésű gabonák, a brokkoli vagy a zöldbab, mert ez a nyomelem fokozza az inzulinműködést és szabályozza a vércukorszintet.

TESZTOSZTERON

Bár férfi nemi hormon, a petefészek és a mellékvese is termeli, és ugyanúgy a vágyért felel, mint a férfiaknál. A mennyisége ingadozó, peteéréskor a legmagasabb, menopauza idején viszont megcsappan, ami libidócsökkenést okozhat.

MIT TEGYÜNK?

Az alvászavarok akár a felére is csökkenthetik a tesztoszteron mennyiségét, ezért fontos, hogy pihentetően aludjunk. Töltsünk időt a napon, mert beindítja a termelődését, majd a vágyat is. Igyekezzünk sokat nevetni és jól érezni magunkat. A levertség kapcsolatban áll az alacsony tesztoszteronszinttel.

STRESSZHORMON

A mellékvese által termelt stresszhormonokat, amilyen a kortizol és az adrenalin, bűnbaknak kiáltották ki. Pedig már reggel szükség van rájuk, ugyanis nélkülük olyan alacsony lenne a vérnyomásunk, hogy azonnal elájulnánk, ahogy az ágyból felkelünk. Segítenek abban is, hogy egész nap éberek maradjunk, viszont tartósan nagy mennyiségben kimerültté tesznek, gyengíthetik az immunrendszert és a szívet, depressziót, túlsúlyt és alvászavart okozhatnak.

MIT TEGYÜNK?

Amint érezzük, hogy feszültté válunk, igyekezzünk mély levegővételekkel, fürdéssel vagy mozgással csillapítani. Csendesedjünk el. Kapcsoljunk ki minden zavaró eszközt, olvassunk, meditáljunk, vagy csak feküdjünk nyugalomban. Próbáljunk a nehéz helyzetekhez is optimistán hozzáállni, az idegeskedés egész biztosan nem old meg semmit.

MELATONIN

A melatonint az agyalapi mirigy termeli, és segít az elalvásban, valamint a biológiai óránk szabályozásában. Érzékeny a fényre: a sötétség stimulálja, a nappal pedig megállítja a termelését. Ha sokáig ébren vagyunk, éjszakai vagy váltott műszakban dolgozunk, vagy időzónákon át repülünk, a termelődése megzavarodhat, ami fáradtságot, energiahiányt, emlékezetkiesést és koncentrációzavart okozhat.

MIT TEGYÜNK?

Minden reggel ugyanakkor keljünk fel, hogy beálljon a biológiai óránk. Sötétítsünk be teljesen, hogy a kora reggeli világosság ne zavarjon. Együnk B6-vitaminban gazdag ételeket, amilyenek a gabonák, a csicseriborsó, a csirke, a sertéshús, a barna rizs és a banán, mert fokozzák a melatonin termelését.

Rosta

V. Nagy Viktória

Találkozunk 2016-ban!

Az Orbán-modell alappillérei – Magyarország, projektország?

Hogyan sikerül a Fidesznek 2017 végén is vezetni a népszerűségi listát? Miért támogatja őket sok baloldali is? Hogyan érték el, hogy tömegek egzisztenciája függjön a sikerüktől? Ezekre a kérdésekre is válaszol egy új tanulmánykötet – illetve a friss Heti Válasz.

Őrfi József bátorsága és lelki ereje mindent vitt az idei gálán

Mesébe illő Őrfi József piliscsabai házának története. Nem tündérmesébe, hanem olyan magyar népmesébe, amelyben a hősnek számos próbát kell kiállnia. Az építész-családfő bátorsága és lelki ereje a Média Építészeti Díja idei gáláján mindent vitt. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Famaffia Romániában – Adjátok vissza az erdeinket!

Egy friss botrány és egy dokumentumfilm is felhívja a figyelmet az Európa utolsó érintetlen vadonjainak otthont adó Romániában dúló illegális fakitermelésre. Nemcsak a korrupt politika vagy a profitéhes multi a hibás: székely falusi közösségeket is megvadított a fából szerezhető könnyű pénz. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Rockenbauer 30 – Pali mögött volt értelme gyalogolni

Pali után nem lehet ilyen filmet csinálni – vélik a Másfélmillió lépés Magyarországon alkotói. Rockenbauer Pál halálának 30. évfordulóján azt kutatjuk a friss Heti Válaszban, mi a titka a sorozat népszerűségének, és miért nem született azóta sem hasonló.

Nyolcvanezres pezsgőt locsolt az egyik Mugabe-fiú

Voltak nála véreskezűbb afrikai vezetők is, de kártékonyabbak kevesen. Robert Mugabe nemcsak a gazdag Zimbabwét juttatta koldusbotra, de igyekezett egész Afrikát a Nyugat ellen hangolni. A csütörtöki Heti Válaszból kiderül, hogy bukása ennek ellenére miért is nem Nyugat diadala.