valasz.hu/eletmod/magyarorszagon-haromszor-annyian-betegednek-meg-vagy-halnak-meg-ebben-a-betegsegben-mint-finnorszagban-65371

http://valasz.hu/eletmod/magyarorszagon-haromszor-annyian-betegednek-meg-vagy-halnak-meg-ebben-a-betegsegben-mint-finnorszagban-65371

Teszt: Mint a kenguru

/ 2009.07.21., kedd 15:38 /

Nem lett belőle olyan nagy divat, mint a step aerobikból, vagy a hot ironból. Talán, mert a kangoo jumpshoz nagyobb bátorság - és a felszerelésre több pénz - kell. A speciális ruganycipőben való ugrálás azonban nem olyan bonyolult, mint amilyennek látszik; igazából állni sokkal nehezebb. Vagyis lehetetlenség lazsálni.

Aki látott már ilyen cipőt, az nyugodtan ugorja át az első bekezdést, aki nem, az próbálja meg elképzelni, hogy a lábára egy sícipőhöz erősen hasonlító valami kerül, az ismert csatokkal és megközelítő súlyban, csak épp a talp rész nem vízszintes és nem kötésbe csatolandó, hanem ellipszis-formájú. Ha jól rálépünk, vagy ráugrunk, a befektetett energia egy részét (elég keveset, úgy 20 százalékot) visszakapjuk. S máris olyanok lehetünk, mint a rajzfilmek sztárjai. Feltéve, hogy rájövünk a titkára. Tudniillik, nem magától ugrál, s nem is teszi könnyűvé azt. A szökdelés, ha van rá energiánk, nem gond, de állni, vagy leguggolni elég nehéz. Egyrészt, mert jó tizenöt centivel magasabbá tesz minket, másrészt mert csak a talpunk közepe, és az is igen kis felületen találkozik a talajjal. Elég billékony érzés. Mindazonáltal nem ördöngösség megtanulni ebben sportolni.

A szakirodalom szerint a világon az első kangoo cipőket 1994-ben mutatták be, mégpedig azzal a céllal, hogy biztonságos, az izületeket és a gerincet nem terhelő, a futás és ugrás zökkenéseit jelentősen tompító sporteszközt kínáljanak. És nyilván azt is remélték, hogy sokak fantáziáját megmozdítja a speciális cipő, amely segít leküzdeni a nehézségi erőt. Ebben nem tévedtek. A kangoo jumps, avagy kenguruszökdelés elég szép karriert futott be a világon. Hatását vizsgálták az Egyesült Államoktól Ausztráliáig, és úgy találták, hogy alacsonyabb ritmus mellett (120-130 ütés per perc) is hatékonyabb, zsírégetőbb, mint az aerobik. Futószalagon végzett vizsgálatok pedig azt bizonyították, hogy ha valaki ugyanolyan sebességgel fut tornacipőben, illetve kangoo cipőben, akkor az utóbbiban jelentősen, úgy 18 százalékkal több kalóriát éget el percenként.

Egy szó, mint száz, a kenguruszökdelés klassz dolog, már csak lelni kell egy helyet, ahol ki lehet próbálni. Ez nem is olyan egyszerű. Talán nincs elég oktató, illetve a hazai elterjedését az is akadályozhatta, hogy egy pár speciális bakancs úgy 65 ezer forintba kerül. Márpedig a fitness szalonoknak 20-25 párat is be kell vásárolniuk, ha azt akarják, hogy az eltérő lábméretű vendégek nagyobb száma ki tudja próbálni a kangoo edzést. Ez a befektetés pedig elég lassan térül meg. (Általában a jegy árában benne van a cipőbérlet is, de van, ahol a saját lábbelivel érkezők engedményt kapnak.)



Budapesten két kézen meg lehet számolni a kangoo-s helyeket, közülük a legtöbb órát - heti 8-at - a Lurdy Házban tartanak a Fazekas Attila nevével fémjelzett Fawa Sportközpontban, ezért is teszteltük ezt.

Hétfő 12 óra és nyár lévén nem reménykedhettünk abban, hogy lesznek majd hátsó sorok, ahol meghúzhatjuk magunkat. Petra óráján konkrétan vele együtt hárman voltunk, de az esti foglalkozások állítólag szép létszámmal mennek. Az oktató gyorsan felméri, volt-e valamilyen sérülésünk, betegségünk, illetve elmondja, hogy majd mire figyeljünk különösen: a páros lábas köztes szökkenésekre, valamint arra, hogy ha valami nem megy, vagy már nagyon elfáradtunk, váltsunk át joggingra, laza szökkenésekre. Ha mindenképp le akarunk ülni, akkor is ugráljunk még lazán mintegy két percig, hogy megnyugodjon a pulzusszámunk. A hatvan perc során ez a szégyen nem esik meg, de az igen, hogy egyes gyakorlatokat nem sikerül olyan ismétlésszámban előadni, ahogyan kellene. Ekkor bizony csak topogunk, szökkengetünk.

A cipő kiválasztásában és felvételében (a bokában szorosra csatolásban) segít a tréner, aztán kiválasztja a CD-i közül azt, amelyikhez kedvet érez, és kezdődik az óra. Az első 10 perc vidáman megy. A tükörtől el lehet olvadni (nyilván eleve vékonyító), a magas cipőben egész slank benyomást képes kelteni jószerivel bárki. A szökdelések egyszerűek, a karmunka a lendítést segíti. Egy a baj: folyamatosan szökdelni kell. Terpeszben, vagy váltott lábon. Ez a későbbiekben úgy nehezül, hogy egy-egy térdemelést, combhajlítást duplázni kell ugyanazzal a lábbal, és ahogy telnek a percek, úgy válik egyre nagyobb teherré a pár kilós bakancs.

Újabb nehezítést kapunk, az előre és oldalra haladással, vagy forgással párosított szökdelés nagyon szokatlan. Nem nagyon jön össze. A kedvünkért Petra hol a másik lánynak mutatja a tökéletest, hol nekünk az egyszerűsített verziót. Ezzel együtt, az első félórát sikerül nagyjából végigugrálni. Sajnos leállunk vizet inni, pihenni, ami ugyan jól esik, de a folytatás végképp csikorog. Az oldal láblendítések, és a páros, erős dobbantások alatt egyre nehezebb ritmusban maradni. Alibizni lenne jó, de ha nem ugrik rá az ember a talpára, nem is lendül el; akkor már jobb joggingra váltani. Így is nehezen telik a maradék 15 perc (végül 45 percnyi ugrálás kerül az edzésbe). A foglalkozás végén oldalon fekvésben, cipővel a lábunkon (!) lábemeléseket végzünk, hogy erősítsük a combtávolítót, illetve a fekvés oldali láb emelésekor a közelítőt. Gyilkos gyakorlatok, nagy ismétlésszámmal mintegy 10 percen át gyúrjuk, pontosabban gyúrják, az edzetlenebbeknek még a cipő súlya nélkül is túlságosan megerőltető. Végül - ahogy a szakma előírja, legyen szó bármilyen testedzésről - marad úgy 5 percünk néhány lazító, relaxáló gyakorlatra.

Igazán vidám, és a nehézségek ellenére is fogcsikorgatás mentes óra volt. Természetesen tekintélyes izomlázra van esély. De valamit valamiért.

A másik vendég a mellkasára szerelt kis kütyüvel mérte a felhasznált kalóriákat, a mért 438 kcal nem olyan rossz. Kár, hogy ez csokira fordítva 10 dkg sincs, de tojásos nokedliből is épp csak kijön belőle egy adag. (Két apró információ: az edzés végén a használt cipőt megfelelő spray-vel befújják, nem kell tartani semmilyen fertőzéstől, illetve az edzésmunka még órákkal a befejezés után is „dolgozik", nem kell meglepődni, ha a pulzus a harmadik órában is magasabb a megszokottnál.)

Élmény: 4 és fél

Nehézség: 4 (az ötös skálán)

(Fawa Sportközpont, Lurdy Ház, Budapest, IX. Könyves Kálmán krt. 12-14. - Az egyszeri kangoo aerobik óra ára 1550 Ft, ezért cipőt is adnak, és persze zuhany és öltözőszekrény használatot.)



Miért jó?

A kangoo - a látszattal ellentétben - nagyon biztonságos testmozgás. Igen kicsi a sérülésveszélye, különösen jótékonyan tompítja a túlsúlyosak esetében a szökdelésekből, tánclépésekből eredő izületnyíró, gerincet terhelő zökkenéseket. Egyforma intenzitás, pulzusszám mellett negyedével több kalóriát éget el a szervezet, mint más aerobik mozgás közben. De nemcsak a magas energiafelhasználás és az oxigénfelvétel szól mellette, hanem az is, hogy e cipőkben garantáltan játékos foglalkozásban lehet részünk. A kangoo az izmok közül elsősorban a combözelítőt, -távolítót, -feszítőt, a négyfejű farizmot és a mély hátizmot tartja karban, általános keringési rendszer és immunerősítő.

Nem javallott terhes és szoptatós anyáknak, és azoknak sem, akiknek nyaki gerincpanaszaik voltak, vannak. Egyebekben férfiak és nők, 34 és 115 kg közöttiek (erre vannak kalibrálva általában a cipők) bármely korosztályból űzhetik. Célszerű némi rutint szerezni pár aerobik órán.

Jó kiegészítő edzés élsportolóknak, táncosoknak; terapeuták (például autista gyerekekkel foglalkozók) is előszeretettel használják. Akit a kangoo edzésekkel kapcsolatos élettani kutatások érdekelnek, az a www.kangoojumps.com angol nyelvű oldalon az egészségügyi előnyök (Health benefits) címszó alatt jó pár egyetemi tanulmányt találhat.

A Wellness-melléklet korábbi írásainak megtekintéséhez kattintson ide.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.